Spel recensie: Star Wars: The Deckbuilding Game

De Rebel Alliance vecht dapper tegen de heerschappij van het Galactic Empire. In het Star Wars Deckbuilding game kan het elke kant nog opgaan. Het spel gaat om overwinningen… en offers, die je beide een stapje dichter bij de eindstreep brengen. Maak optimaal gebruik van de middelen van jouw rijk om je tegenstander een stapje voor te zijn!

Star Wars: The Deckbuilding Game

Star Wars: The Deckbuilding Game is ontwikkeld voor twee spelers en is makkelijk te leren. Let wel dat de teksten op de kaarten in het Engels zijn, je moet die taal dus wel machtig zijn. Voor je begint kiezen jij en je tegenstander een kant, die van de Empire of van de Rebels. Naarmate het spel vordert, verzamel je kaarten om de kracht van je startkaarten te versterken en proberen jullie elkaars partij te vernietigen. Dat gebeurt zodra je drie basissen van je tegenstander vernietigt.

Zo speel je Star Wars: The Deckbuilding Game

Natuurlijk leggen we je graag uit hoe je deze deckbuilding game speelt. In het kort natuurlijk, de uitzonderingen en extra regels vind je in de handleiding terug. Als het spel begint mat je jouw starterdeck pakken met daarin tien kaarten. Zeven van die kaarten zijn speciaal om nieuwe kaarten te mogen pakken. Zes kaarten van een galaxy-deck zijn altijd te zien, die leg je in het midden op tafel neer (dat is de Galaxy Row). Daarbij worden de rebellenkaarten naar de rebellenspeler gericht en richt je de Empire-kaarten naar de Empire-speler. Neutrale kaarten kantel je opzij. Je ziet nu dat de Empire en de Rebel-kaarten twee teksten hebben, waarbij een deel ondersteboven geschreven. Die tekst is dus voor je tegenpartij bedoeld. Je kunt kaarten kopen om die niet van de tegenstander zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om de kaarten van je tegenstander aan te vallen en een beloning te verdienen.

Spelen met de basis

Je hoeft overigens niet meteen de drie basissen neer te leggen. Iedere speler begint met een standaard basis, die geen vaardigheden heeft (Dantooine en Lothal, om precies te zijn). Is die basis verslagen? Dan mag je een nieuwe kiezen uit je basisdeck, waarbij je er goed aan doet om te letten op de speciale vaardigheden. Die kunnen je namelijk net het voordeel geven dat je nodig hebt om de overwinning te behalen! Gebruik daarbij kapitaalschepen om de schade aan je basis op te vangen en het langer vol te houden, maar zet ook zeker niet te veel in op de verdediging. Soms is de aanval namelijk de beste weg om te volgen.

Grondstoffen en kaarten kopen

Een leuk element in het spel is dat je nieuwe kaarten moet kopen met grondstoffen, die je in de vorm van gele kunststof kubussen kunt verdienen en inzetten. Heb je een kaart gekocht, dan leg je die op je aflegstapel. Je kunt hem dus pas gebruiken als je stapel leeg is en je alle kaarten weer opnieuw moet schudden. Maar geen nood, dat is sneller dan je denkt! Met jouw kaarten kun je de basis van je tegenstander aanvallen, maar je kunt er ook voor kiezen om de kaarten van je tegenstander in de Galaxy Row aan te vallen. Daarmee kun je een beloning winnen (lees: grondstoffen en/of Force energie).

Gebruik de Force

Met de Force-punten die je kunt verdienen, verschuif je een blokje op de Force-lijn. Die schuift dus telkens van het licht naar het duister, naar gelang welke factie Force-punten heeft gescoord. Is de Force helemaal naar jouw kant geschoven, dan krijg je een extra grondstof om in te zetten – en dat kan ook weer net het verschil maken!

Ga direct naar Star Wars: The Deckbuilding Game op BOL.com.

Recensie over Star Wars: The Deckbuilding Game

Star Wars: The Deckbuilding Game is een heerlijk spel voor Star-Wars-fans. Het neemt je mee naar het bekende wereldje en de graphics op de kaarten zijn daarmee volledig in stijl van de films. Je zult niet alle bekende helden en schurken tegenkomen, maar dat geeft mogelijkheden voor een aantal uitbreidingssets om naar uit te kijken. Het spel is eenvoudig om onder de knie te krijgen, het grootste probleem zit hem misschien in het telkens lezen wat een bepaalde kaart nu eigenlijk voor functies en mogelijkheden heeft. Heb je een wat grotere tafel, dan moet je telkens de kaarten oppakken om ze te lezen. Het spel is snel en dynamisch, binnen een half uurtje heb je het gespeeld. Ook het klaarleggen is zo gebeurd, dankzij de praktisch ingedeelde doos kun je alle kaarten netjes ordenen en klaarleggen voor een nieuwe ronde.

Titel: Star Wars: The Deckbuilding Game
Uitgever: Asmodee
Genre: kaartspel