Recensie: Star Trek Prodigy: Supernova

Als ik één langdurende franchise zou moeten noemen, is de kans groot dat Star Trek snel komt bovendrijven. De serie is natuurlijk voor het eerst te zien geweest in 1966, waarbij er tot nu toe nog altijd animo is voor de bijzondere avonturen in de verre en onbekende bestemmingen. Naast de televisieserie en films zijn er ook tal van games verschenen op de pc, consoles en mobiele apparaten. De nieuwste daarvan is Star Trek Prodigy: Supernova.

Cooperatieve game

Het bijzondere is wel dat Star Trek Prodigy: supernova een cooperatieve game is. Het is een familievriendelijk avontuur, waarbij jong en oud kunnen kennismaken met de wereld van Star Trek. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen 😉 Bovendien is het spel voor vrijwel iedere console beschikbaar, van XBOX tot Nintendo Switch. En misschien ken je de serie ook wel, hij is gebaseerd op de Nickelodeon spin-off van de bekende serie. Net als in de series draait het hier vooral om teamwork en het samenwerken met een hechte groep wetenschappers, ontdekkingsreizigers en waaghalzen.

Merchandise koop je bij:

Bekende personages

De link naar de Nickelodeon-serie wordt in Star Trek Prodigy: Supernova sterk gelegd. Hoewel de game prima te spelen is zonder die voorkennis, heb je wel een extra meerwwaarde als je de serie wél kent en de verschillende personages dus al kent. Dan pas kun je de bonte verzameling jongeren echt goed inzetten in de game. Het is namelijk jullie doel om een ster, die op het punt staat een supernova te worden, te redden van de kwaadaardige robot Drednock en de op Protosterren jagende Diviner. Daarvoor schakel je tussen Gywn en Dal, die in fraai vormgegeven 3D-omgevingen puzzels oplossen en je een weg vrijbanen naar een nieuw gebied. Daarvoor wordt het ook regelmatig echt puzzelen met kabels, schakelaars, blokken en transporters, waardoor de game een best hoog STEM-gehalte meekrijgt. Tijdens de missies red je andere bemanningsleden, die je weer kunnen bijstaan in bepaalde problemen. Hoewel de game een vaste verhaallijn volgt, kun je wel teruggaan naar bepaalde omgevingen om ze nogmaals te doorzoeken naar bepaalde items (waar je dankzij een nieuw bemanningslid ineens wel bij kunt).

Bekijk de trailer van Star Trek Prodigy: Supernova

In de serie spelen Brett Grey als Dal, Ella Purnell als Gwyn, Rylee Alazraqui als Rok-Tahk, Angus Imrie als Zero, Jason Mantzoukas als Jankom Pog en Dee Bradley Baker als Murf. Kate Mulgrew keert ook terug naar de franchise als de iconische kapitein Kathryn Janeway. Star Trek: Prodigy, geproduceerd door Nickelodeon Animation en CBS’ Eye Animation Productions, is momenteel te streamen op Paramount+ en te bekijken op Nickelodeon in de V.S. Het eerste seizoen kwam in april 2022 beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en wordt in heel Europa uitgerold.

Samenwerken

Maar ook samen moeten Dal en Gywn goed samenwerken. De krachtpatser Dal kan bijvoorbeeld zware voorwerpen optillen, zodat Gywn er onder door kan kruipen. Of je laat Gywn een rank wegschieten van haar wapen, waar Dal dan weer overheen kan balanceren. Zo hebben ze allebei hun unieke skills, die ze moeten inzetten en combineren om de gevaarlijke omgevingen te trotseren. Je kunt makkelijk en snel wisselen tussen de verschillende personages – de andere persoon wordt bestuurd door de computer… of door een andere speler, die ten aller tijde kan bijspringen. Aan het einde van elke missie worden scores en medailles uitgereikt, wat een lichte competitie stimuleert, en het voltooien van het spel ontgrendelt ‘cheats’, waardoor het minder moeilijk is om terug te gaan om ontbrekende items te verzamelen en die 100% van je gamescore opleveren.

Verzamelwoede

Verspreid over de verschillende levels vind je tal van relikwieën, wezens en diverse planten om te ontdekken en te verzamelen. Daarmee vul je niet alleen je plakboeken, maar kun je ook gezondheids-, dashboard- en wapenupgrades ontgrendelen die je kunt kopen met verzamelkristallen. Sommige wezens zijn natuurlijk ook vijandig en kun je te lijf gaan met je Phasers, waarbij je kunt kiezen uit een standaard dual-hand phaser, een geweer of een kanon. De gevechten zijn vrij eenvoudig en basic, maar leveren een aangename afwisseling op door de variatie in vijanden.

Ga direct naar Star Trek Prodigy: Supernova op BOL.com.

Recensie over Star Trek Prodigy: Supernova

Star Trek Prodigy: Supernova levert een prima game, gebaseerd op de Nickelodeon serie. De originele stemacteurs leveren hun stemmen aan deze game, wat een pluspunt is. Jammer genoeg is het aantal zinnen dat ze hebben ingesproken vrij beperkt, dus dat kan op een gegeven moment wat gaan irriteren. Houd ook in gedachten dat het een kindvriendelijk spel is, dat voor volwassenen vrij eenvoudig aandoet. Desondanks steekt het goed in elkaar, hoewel het af en toe wat knelpuntjes heeft (zoals de afwezigheid van save-punten tijdens een level, die daardoor erg lang kunnen zijn(. De coöpfunctie is natuurlijk een toffe feature, alsook de implementatie van het Star Trek gedachtegoed van samenwerken, vriendschap, probleemoplossing en ontdekken.

Info

Star Trek Prodigy: Supernova
Uitgever: Outright Games