Film recensie: Stan & Ollie

Laurel en Hardy, de Dikke en de Dunne, ze hebben een hele generatie vermaakt met hun rare fratsen en slapstick-achtige kapriolen. Tegenwoordig vallen de vreemde filmpjes niet meer zo in de smaak, maar toch hebben ze jarenlang op de absolute wereldtop gestaan als het aankwam op het vullen van bioscoopzalen en theaters. De film Stan & Ollie gaat dieper in op het laatste jaar waarin deze twee komieken actief waren. Je krijgt een uniek kijkje in de levens van deze graag geziene gasten.

Geen documentaire

Maar let wel: de film Stan & Ollie is zeker geen documentaire! De film is welicht gebaseerd op waargebeurde feiten en ontwikkelingen, maar de film zelf is gewoon een spannende speelfilm met een aantal dramatische gebeurtenissen, wat spanning omtrent de financiering van hun laatste film en een grootse tour door Engeland die eigenlijk heel erg tegenviel. Er ligt vooral nadruk in de film op de gebeurtenissen achter de schermen: wat de twee komieken samen ervaren, hoe de dynamiek is tussen deze twee mannen. Hoe ze hun grappen bedenken, hoe ze samen de wereld trotseren.

Samen zijn

Dat is wel iets dat een flinke nadruk heeft. Ondanks hun grote verschillen in karakter, lichaamsbouw, hun zakelijke inzicht en hun dromen – ze draaien telkens om elkaar heen. Het is een duo, dat marketingtechnisch gezien niet meer los te maken is. Zelf weten ze ook dat de chemie tussen elkaar leidend is in het succes. Al 150 films lang, theatertours en optredens. Toch wringen de tegenstrijdigheden steeds meer met elkaar, wat zorgt voor problemen en wrijvingen (die nog eens versterkt worden door de vriendinnen van de twee mannen).

Ga direct naar Stan & Ollie op BOL.com.

Recensie over Stan&Ollie

Ik heb Stan&Ollie gekeken met mijn twee kinderen – die kenden het komische duo niet, maar waren wel nieuwsgierig. Beiden hebben de hele film uitgezeten. Het verhaal is simpelweg boeiend, de interactie tussen de twee mannen (meesterlijk gespeeld door Steve Coogan en John C. Reilly, is echt heel goed. De maniertjes, dansjes en manier van spreken… indrukwekkend! Daarnaast is het verhaal boeiend en verrassend genoeg om je de hele avond te vermaken.

Titel: Stan & Ollie
Uitgever: WWE Entertainment
Tijdsduur: 94 minuten