Game review: Splatoon 3, Nintendo Switch

Splatoon 3 is één van die typische Nintendo-titels waar miljoenen mensen naar uitkeken. Toen het spel in de verkoop kwam, doken er dan ook meteen honderdduizenden spelers op. Het is de hectische, kleurrijke en stiekem ook wel vriendelijkere versie van shootergames als Fortnite, zonder in te boeten op spanning en spektakel.

Splatlands en kleurgevechten

En natuurlijk keer je ook in Splatoon 3 weer terug naar Splatsville, de chaotische staf in het midden van het kleurrijke Splatlands, dat jij van kleur moet voorzien. Het is de bedoeling dat je het opneemt tegen andere spelers om zoveel mogelijk van jouw teamkleur op de muren en grond te krijgen… om ondertussen je tegenstander naar zijn beginpunt terug te knallen. Dat zorgt voor spannende uitdagingen, want ga je voor de kills of voor het inkleuren?

Single player

Het toffe aan Splatoon 3 is de komt van een single-player modus, waardoor je niet afhankelijk bent van andere spelers… en waarmee je het spel ook beter leert kennen. De single-player modus is eerder bedoeld om de principes van het spel bij te brengen, met missies die je moet uitvoeren binnen een bepaalde tijd (en met vooraf bepaalde wapens). De missies wisselen van Overleven tot een bepaald percentage kleuren in jouw kleur of het neerhalen van een bepaald aantal ballonnen binnen een bepaalde tijd. Het zijn met name de skill-levels die soms behoorlijk frustrerend kunnen zijn. Misschien wel omdat je dan ontdekt dat je meestal ‘zo maar wat doet’ tijdens gevechten 😉

Multiplayer

Splatoon is natuurlijk een multiplayer game bij uitstek, en dat is in Splatoon 3 niet anders. Ook al skip je die hele singleplayer-modus, is de multiplayer de aanschaf nog altijd meer dan waard. Je hebt nieuwe wapens, nieuwe gadgets en heel veel toffe verbeteringen ten opzichte van de eerste twee games. Sommige oude bekende wapens (zoals de roller) zijn er nog altijd, met de meest spannende feature waarbij Nintendo kijkt naar de levels van de teams. Zo kom je als beginnerteam niet meer tegen ervaren rotten en zijn de strijden een stuk eerlijker!

Aanpassen

Splatoon gaat ook een beetje over kleur bekennen, en dat is zeker mogelijk door het veranderen van je outfit en accessoires. Je kunt je eigen wapens en skills kiezen, zodat je al meteen vanaf het begin speelt met een personage dat helemaal op jouw speelstijl (en persoonlijkheid) past. Zie het als de in-game versie van de WiiMote poppetjes, waarbij je langzaam maar zeker steeds meer stijlen en objecten vrijspeelt om je eigen personage te stylen.

Ga direct naar Splatoon 3 op BOL.com.

Recensie over Splatoon 3

Splatoon 3 is echt een fantastische game en zal gamers urenlang zoethouden. Het is een echte must-have voor alle Nintendo-Switchers onder ons. Eerlijk gezegd is het leuker dan bijvoorbeeld Fortnite en op een unieke fps-achtige wijze ook een stuk vredelievender 🙂 als dat al mogelijk is. De single-player versie is niet voor iedereen weggelegd, maar de multiplayer is de echte publiekslieveling en haalt met gemak ons Topper-predicaat binnen.

Info

Splatoon 3
Uitgever: Nintendo