Spellen recensie: Filou, White Goblin Games

Filou_3D_RGB1[1]

Er zijn momenten waarop ‘een kat in de zak kopen’ grote risico’s met zich meebrengen. In het echte leven wil je dat absoluut voorkomen, maar in het kaartspel Filou is dat precies wat je wel wil doen. Sterker nog: daar draait het allemaal om! Dit snelle kaartspel, dat je met 3 tot 5 spelers speelt, draait allemaal om de grote gok: wat zit er in die zak? Daarmee verdien je soms veel punten, maar kun je ook veel punten kwijtraken. gelukkig kun je tussentijds ook uitstappen en wat muizengeld binnenharken. Een leuke mix met pokerfaces, blufgarantie, veel muizengeld en loze konijnenbeloftes.

Inzetten

Het liefst speel je het kaartspel Filou met 4 of 5 personen. Iedere persoon krijgt een set van 10 kaarten, met op de achterkant een kleur. Op tafel liggen een aantal geldkaarten met daarop 2, 3, 4 en 6 munten. Speel je het spel met vier personen, dan laat je de kaart met 3 muizenmunten weg. Iedere speler legt nu een kaart neer, van links naar rechts. Dat doe je met de klok mee. Welke kaar? Dat bepaal je zelf. Je hebt namelijk kattenkaarten die echt veel punten waard zijn, maar ook kattenkaarten die een negatief aantal punten opleveren voor de koper van de zak. Kleine hondenkaarten jagen de negatieve katten weg, grote honden hebben het voorzien op de positieve kattenkaarten. En dan is het nog het lieve, fluffy konijn. Die is gewoon schattig en heeft verder geen waarde. Heeft iedereen een kaart neergelegd? Dan mag de eerste speler beginnen met bieden.

Bieden maar

Speler voor speler bied je op de kaarten. Daarvan mag je de allereerste omdraaien, zodat je een beetje een idee hebt van wat de kaarten kúnnen inhouden. Maar je weet natuurlijk nog niet wat de anderen hebben neergelegd… Stel: de eerste speler begint met het bieden van 1 muizenmunt. Die legt hij voor zich neer. De volgende speler mag daar nu overheen bieden met twee munten, of ‘passen’. Als je pass-t, dan mag je niet meer meebieden op die zakinhoud. Maar: je mag wel het kleinste aantal punten op de kaarten pakken. Een mooie troostprijs, nietwaar? En soms een grotere winst dan de punten op de kaarten… dat kan ik je wel verzekeren! Telkens wanneer een speler pass-t, dan pakt hij net kleinste geldbedrag van de kaarten en draait hij een nieuwe kaart om. Je weet nu dus dat wanneer de voorlaatste speler niet meer bied, alle kaarten zijn omgedraaid – en zichtbaar wordt hoeveel punten de koper heeft gekregen!

Conclusie over Filou

Ben je op zoek naar een lekker snel kaartspel, waar veel actie in bluffen in zit? Dan is Filou echt een spel waar je je hart aan kunt ophalen. Het bevat verrassingen, teleurstellingen, triomfantelijke kreten, schattige roze konijnen en heel chagrijnig kijkende katten. Het is een spel dat je keer op keer kunt spelen, en iedere keer weer anders zal verlopen. Het is een kwestie van gokken, geluk hebben en heel soms ook een kwestie van slim spelen. Dat maakt het spel echt onvoorspelbaar! Aan het einde van het spel worden alle kattenkaarten bij elkaar opgeteld (en afgetrokken), waarbij ook het geld punten waard is. Dan pas weet je wie er als winnaar uit de bus komt!
Door: CooleSuggesties
Score: Filou krijgt 9 van de 10 punten.

Filou, White Goblin Games