hint

Recensie over Hint

Hint is echt een fantastische partygame, verpakt in een bordspel. De opzet van het bordspel Hint is kinderlijk eenvoudig, waardoor je het in een mum van tijd onder de knie hebt. Het spelbord bestaat uit twee pionnen en een draaischijf met vijf vakjes. Op die vakjes leg je speelkaarten, waarop vijf dingen staan die je moet uitbeelden, omschrijven, tekenen of neuriën. Draai de zandloper om en communiceer de betreffende woorden aan je teamgenoten. Ieder goed antwoord is een punt, maar wordt het verboden woord genoemd, dan krijg je een minpunt. Aan het einde van iedere ronde krijgt de tegenstander een kans om ook een woord te raden. Na de ronde wordt de pion verzet op de rand van het spelbord, dat dubbel dienst doet als scorebord. Vervolgens draai je de schrijf op het speelbord en leg je een nieuwe kaart neer bij de pijl. De kaart die bij het zwarte vakje komt is een verplichte kaart voor het volgende team, maar ze krijgen daarbij wel een +1. Zo worden die vervelende kaarten toch gespeeld, al is het dan met wat gezonde tegenzin. Een spel dat kan zorgen voor hilarische situaties. Veel onderwerpen zijn wel vrij specifiek en redelijk tijdgebonden, kinderen zullen hits uit de jaren 80 of een onderwerp als films niet altijd goed kunnen plaatsen.

hint speelbord

, Asmodee
Genre: bordspel, Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 4-8 spelers. Leeftijd: vanaf 815 jaar. Prijs: 34.95 euro.

unlock

Recensie over Unlock! Ontsnappingsavonturen

Heb je wat langer tijd? Dan is het spel Unlock! echt een aanrader. Het zijn drie escape rooms in één doos. Langer dan een uur duren ze niet, dat is dus mooi meegenomen. Escape rooms zijn erg leuke manieren, omdat het gaat om een coöperatief spel. Je moet echt samenwerken en van elkaars krachten gebruikmaken om het doel te behalen. Het spel Unlock! is geschikt voor spelers vanaf tien jaar. In de doos vind je een korte handleiding, maar die is eigenlijk niet nodig. Leuk voor wat extra info, maar als je de tutorial speelt en de gratis app installeert op je smartphone of tablet, kom je met alle regels in aanraking. De drie kaartensets zijn ingedeeld in kleuren, die aanduiden waar ze voor dienen. Rode en blauwe kaarten kun je met elkaar combineren voor een interactie. Groene kaarten zijn machines, waar je iets mee moet doen, zoals het oplossen van puzzels. Voor gele kaarten heb je een code nodig, die je in de app moet invoeren om door te kunnen gaan. De grijze kaarten zijn kamers, strafpunten of reacties van een interactie met een bepaald voorwerp. Welke kaarten je moet pakken? Dat vertellen de kaarten en de app je. Alle kaarten hebben een nummer, dat kan dus niet mis gaan! De puzzels in dit spel zijn origineel en slim bedacht. Alle functies van de kaarten worden benut, en zo nodig gecombineerd met functionaliteiten van de app. Een leuke besteding voor een uurtje gezelligheid. De spellen zijn origineel vormgegeven, ze hebben ieder hun eigen stijl en verhaallijn. Bovendien hoef je niet te knippen of te vouwen in de kaarten, zodat je ze op een ander tijdstip (als je de puzzels inmiddels bent vergeten 😉 ) nog eens kunt spelen.

, Asmodee
Genre: escape room spel, Tijdsduur: 6- minuten.
Voor 2-6 spelers. Leeftijd: vanaf 810 jaar. Prijs: 24.95 euro.