Spel recensie: Monopoly Classic vs Monopoly Gamer

Al sinds ik me kan herinneren speelden wij thuis Monopoly. Tot groot ongenoegen van mijn jongste zus, die na een half potje meestal wel klaar was met het onderhandelen en het wachten op anderen, moet ik zeggen (veel van die potjes hebben we dus ook nooit afgemaakt…). Ondanks die gemengde ervaringen staat bij ons natuurlijk een monopoly in de kast. Onze jongens zijn fervent spellenspelers en pakken het ook regelmatig uit de kast. Hoewel ze de regels prima aanhouden, gaat het op een gegeven moment toch mis: ze willen niet dat het spel ophoudt, en dus gaan ze elkaar wat helpen. Een keer niet betalen als je op de straat komt, geld lenen, dat soort dingen. Erg lief, maar soms duurt een potje letterlijk dagen. Hoewel er regelmatig nieuwe varianten verschijnen, zijn ze toch vooral verknocht aan de oude versie, de originele versie. Een mooi testpanel dus voor deze strijd: ga je voor Monopoly Classic of toch voor Monopoly Gamer?

Monopoly Classic

Nou ja – eigenlijk heet hij helemaal niet zo. Het heet gewoon Monopoly, maar wel in de klassieke variant. De oerversie, met straten, huizen, hotels, de gevangenis en de felbegeerde Kans en Algemeen Fonds. De nieuwste uitgave van Monopoly heeft een coole feature: de pionnetjes zijn veranderd! Na maandenlange discussies, die over de gehele wereld zijn gevoerd, is de ‘ultieme set’ pionnen verkozen. Daarin zitten een paar oude bekenden, maar ook een aantal verrassende nieuwkomers. Zo kun je vanaf nu spelen met een badeendje, Tyrannosaurus Rex of een pinguïn. Als vertrouwde pionnen zijn er: Hondje Scottie, de kat, de hoge hoed, de sportauto en het slagschip. Dorpsstraat, Ons Dorp of de Kalverstraat in Amsterdam hebben nog nooit zo leuk gespeeld! In de doos is overigens een handige vakkenverdeling gezet, zodat je het geld en de stratenkaarten netjes kunt ordenen en sorteren. Jammer genoeg is de doos niet groot genoeg om ze er ook in te laten zitten. Misschien een handige feature voor volgend jaar?

Monopoly Gamer

Voor de vlotte spelers is er de Monopoly Gamer-editie. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met Nintendo, zodat je kunt spelen met Princess Peach, Mario, Yoshi of Donkey Kong. De poppetjes zijn geweldig uitgevoerd, en de hele sfeer van het spel ademt ‘gamen’. Ook de spelregels zijn flink aangepast: naast het kopen van locaties en huur vorderen zijn er nog een flink aantal extra activiteiten die je kunt doen om je tegenstanders dwars te zitten, zodat het spel een stuk dynamischer verloopt. Met de speciale krachten van de figuurtjes krijg je in enkele gevallen een extra punt. De verschillende personages hebben bijvoorbeeld hun eigen speciale krachten, waarmee je aanvallen uit uitvoeren op je tegenspelers. Zelfs de Start is veranderd. Daar mag je het namelijk opnemen een eindbaas in een Boss Battle, waarmee je een mooi bonusbedrag kunt ophalen. De kern van het spel blijft overigens netjes overeind: het is en blijft punten verdienen en uitgeven – maar nu op een paar andere manieren. Wel prettig is dat het spel een ‘einde’ heeft. Het zorgt voor wat competitie aan tafel! Leuk detail: je kunt extra figuurtjes kopen om mee te spelen. Ieder heeft zijn eigen bonus-power!

Ga direct naar Monopoly op BOL.com.

Recensie over Monopoly Gamer

Monopoly Gamer is een coole variant van het spel. Het is aan de ene kant wat eenvoudiger om te spelen, maar er zijn wel een aantal extra tegels, waardoor het juist weer ingewikkeld wordt. Het geld is hier vervangen door punten, de straten door locaties uit Mario Bros. Door deze veranderingen ontstaat er een heel nieuwe dynamiek – het is vlotter geworden, minder denkwerk. Een leuke variant dus op het klassieke monopoly, maar wel écht anders.

Monopoly Gamer, Hasbro
Genre: bordspel,
Tijdsduur: 45 minuten.