Spel recensie: Vertellis gesprekskaarten

Vragenkaarten… dat klinkt niet altijd even spannend. Gespreksopeners, dat zijn het meestal. Maar wat als je al een gesprek op gang hebt en geen moeite hebt om te praten? Dan kun je soms gewoon wat diepgang gebruiken, of een opening om een bepaald onderwerp aan te snijden. De Vertellis gesprekskaarten zijn eigenlijk beide: ze brengen een gesprek op gang tijdens die stille momenten, maar gaan ook wel weer de persoonlijke toer op. De kaarten zetten je aan het nadenken over het nu, het verleden én de toekomst. Over kleine, praktische dingetjes, maar ook zaken die er werkelijk toe doen.

Hoe ga je met Vertellis aan de slag?

Ieder pakje Vertellis vragenkaarten bestaat uit verschillende rondes, zogezegd. De open vragen leveren geen punten op. Het zijn eerlijke vragen die jij stelt aan iemand anders aan tafel, die het gesprek op gang moeten brengen en misschien uitnodigen voor het ophalen van fijne herinneringen, verbeterpunten en het uiten van je gevoelens. Maar die soms ook gaan over anderen aan tafel… Met de puntenkaarten gaat het wat anders: daarbij wordt een vraag gesteld, die jullie allemaal opschrijven. Vervolgens moet iedereen raden wat de ander heeft ingevuld. Heb je dat goed geraden? Dan krijg je een punt erbij! De opdrachtkaarten zijn even een sprong uit het praten. Even niet denken, maar doen. En geen nood, ze zijn niet raar of moeilijk. Gewoon leuk, om de spanning een beetje te doorbreken. Voor je begint, schud je de kaarten en leg je ze – netjes per ronde – op een stapel. Dan werk je de stapel van boven naar onder door. Punten bijhouden, optellen en de winnaar lauweren! Je kunt natuurlijk ook willekeurig een aantal kaarten trekken om daar over te praten. Denk niet te ver in het verleden na.

Er zijn een aantal varianten Vertellis-kaarten:

Vertellis Relatie

De relatiekaarten gaat over de band tussen jou en je partner. Het is makkelijk om na een tijdje in een soort sleur te raken, waarbij je denkt alles van je partner te weten en van alles in te vullen voor hem of haar. Maar is dat wel zo? Is er nog ruimte voor verbetering? En wat vond hij of zij het leukst in het afgelopen jaar? De kaarten zetten jullie als persoon, maar ook jullie relatie soms best dicht onder een vergrootglas. Het spel bestaat uit drie rondes, elk met 16 kaarten (10 open vragen, drie puntenvragen en twee opdrachten). Op welke momenten waren jullie bijvoorbeeld op jullie best als team? En wat zijn de voor- en nadelen van het hebben van kinderen? Sommige vragen zullen harder aankomen dan anderen, natuurlijk, maar ze zijn ook wel open genoeg om ze op een wat ‘vriendelijke’ manier te interpreteren. De vragenrondes in Vertellis Relatie zijn ingedeeld in Samen en alleen, Dromen en doen en tot slot Eigenschappen, gewoontes en prestaties.

Vertellis gezinseditie

De Vertellis gezinseditie heeft vier spelrondes, waarbij ronde 1 en 3 individueel zijn (en waarbij iedere speler één keer een vraag mag overslaan of doorgeven aan een andere speler). In ronde 2 en 4 zijn punten te verdienen door te raden wat andere spelers gaan antwoorden. De activiteiten in dit spelletje zijn echte groepsactiviteiten, waarbij jullie samen iets gaan maken dat ongetwijfeld een creatief resultaat zal opleveren. De winnaars van het spel (het zijn er altijd twee) mogen iets leuks bedenken om met het hele gezin te gaan doen – of dat nu een dagje uit is, of samen een taart bakken. De vragen in de Vertellis Gezinseditie kunnen heel individueel zijn (‘Wat is iets waar jij trots op bent”) maar ook groepsgebonden (Wat zouden jullie volgens jou vaker kunnen doen?). Ze zijn soms heel emotioneel en persoonlijk, over goede eigenschappen, wensen en dromen; positiviteit in deze kaarten staat met stip op 1. Erg leuk om hiermee aan de slag te gaan. Wonderbaarlijk om te zien hoe kinderen naar anderen kijken en met de mooiste complimenten en opstekers kunnen komen!

Vertellis feestdagen-editie

Ook de Vertellis feestdagen-editie bestaat uit vier spelrondes, net als de gezinseditie. Ronde 1 en 3 nemen de hoofdmoot in: er zitten heel wat meer individuele vragen dan groepsvragen in dit spel. Het zijn eigenlijk heel persoonlijke vragen, gericht op het terugkijken naar het afgelopen jaar en het maken van plannen voor het nieuwe jaar. Want stilzitten? Daar schiet niemand iets mee op. En dus mag jij verwoorden wat jij graag zou willen leren voor het aankomende jaar, waar je trots op bent wat je hebt bereikt, maar ook waar je wakker van hebt gelegen of wat je niet hebt bereikt, wat wel in je planning stond. Het is een moment van reflectie, maar ook vooral van vooruit kijken. Laat die goede voornemens maar komen – na dit spel kun je vol frisse moet en een blik op de toekomst vooruit!

Ga direct naar Vertellis vragenkaarten op BOL.com.

Recensie over Vertellis vragenkaarten

Vertellen over je wensen of verlangens is niet altijd even makkelijk, laat staan over kritiekpuntjes of verbeterpunten. De Vertellis-kaarten zetten de deur open om openhartige gesprekken met elkaar te voeren – maar ook om te kijken hoe goed je elkaar nu eigenlijk kent. Dat is ontzettend leuk en spannend om te doen! De combinatie tussen open vragenkaarten en het spel-element om punten te scoren is een leuke toevoeging. Het zorgt voor wat afwisseling en een tikje competitie.

Vertellis vragenkaarten
Meer weten? Klik hier.
Adviesprijs: 20 euro.