logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Spel recensie: Ten, White Goblin Games

Kaartspellen heb je in alle vormen en maten. Natuurlijk kun je met het standaard 52-kaarten tellende stok kaarten al heel wat spellen spelen, maar er is meer dan dat. Wij houden van spellen spelen – in alle vormen en maten, hoewel kortere spellen de laatste tijd wel de overhand nemen in ons gezin. Even een kort spelletje tussendoor, zogezegd. Daarom waren we dan ook erg benieuwd naar Ten, een nieuwe game van White Goblin Games.

Wat is de bedoeling van Ten?

Ten mixt de spannende stress die je ervaart van een spelletje blackjack (waarbij je hier tot de 10 moet geraken), maar heeft ook een verzamel-element in zich. Het doel is om de meeste punten te verdienen door kaartensets in vier verschillende kleuren te verzamelen. Daarbij moet je bieden op kaarten die je van de trekstapel omdraait, waardoor er een stukje strategie in het spel komt kijken. Je draait kaarten van een gedeelde trekstapel om, biedt op jokertekens en misschien koop je zelfs extra kaarten aan het einde van een succesvolle beurt. Aan het einde van het spel verdien je 1 punt voor elke kaart in je langste opeenvolgende reeks in elke kleur, plus een extra bonus van 1 punt als je een reeks van 1-9 hebt. Dus als je 2-3-4 in oranje hebt, verdien je 3 punten, maar als je 1-9 in blauw hebt, verdien je 10 punten.

Zo speel je Ten

Je speelt Ten voor een groot deel open en bloot op tafel. In het midden legt de actieve speler een rij kaarten neer, kaart voor kaart, die hij van de trekstapel pakt. Afhankelijk van die kaarten bepaalt hij zijn volgende strategie. Er zitten 3 verschillende soorten kaarten in het spel.

  • Nummerkaarten: 1-9 in vier kleuren: blauw, groen, roze of oranje.
  • Jokers:
    • Jokernummer met een vaste kleur
    • Jokerkleur met een vast nummer
    • Jokerkleur & -nummer (de zeldzaamste soort)
  • Valutakaarten: elke kaart toont tussen de 1 en 5 zwarte stippen en geeft je valuta die je kunt gebruiken om te bieden op wildcards of om kaarten te kopen van de gedeelde markt.

Begin met de stapel die voor je ligt en draai de bovenste kaart om. Je kunt kaarten blijven omdraaien tot 1 van de 3 dingen gebeurt.

1 – Floppen

Je kunt altijd te ver gaan in het spel. Komt het puntentotaal van de kaarten op tafel boven de tien, dan ‘flop’ je. Daarvoor hoef je alleen maar de punten op de kaarten bij elkaar op te tellen. Maar het kan ook andersom: naast puntenkaarten heb je namelijk ook valutakaarten, die het puntentotaal verlagen. Is de som van alle valutakaarten hoger dan 10, dan ben je failliet en flop je ook! Als je flopt, krijg jij een flopfiche (die is 3 geld waard). Flop je op het aantal punten, dan krijgen je tegenspelers een aantal puntjes dat overeenkomt met de valutawaarde op tafel, flop je doordat je failliet bent, krijgen je tegenspelers niets. De getrokken kaarten verdwijnen in de Markt, waar je alle cijferkaarten open neerlegt.

2 – Kopen

Tijdens het neerleggen van de kaarten kan het je te heet onder de voeten worden. In zo’n geval kun je stoppen. Je mag kiezen om óf alle valutakaarten te pakken, of alle cijferkaarten. Kies je voor de cijferkaarten, dan mag je daarnaast één van de kaarten in de Markt te kopen. De waarde hiervoor staat op de kaart gedrukt. Je mag hiervoor muntfiches, flopfiches (3 geld waard) en cijferkaarten gebruiken. Zo kun je reeksen sparen, die aan het eind van het spel extra punten opleveren. Daarna gaan alle genummerde kaarten naar de markt.

3 – Veilen

Als er een joker wordt omgedraaid, wordt het spel gestopt en mag iedereen bieden op die jokerkaart. Iedereen heeft één kans om te bieden. Daarvoor kun je valutafiches of cijferkaarten gebruiken. Jij als speler krijgt het laatste bod. Daarna gaat het spel verder.

Puntentelling

Het spel eindigt als de trekstapel leeg is. Spelers tellen hun scores op en de speler met de meeste punten wint. Je verdient 1 punt voor elke kaart in je langste opeenvolgende reeks in elke kleur, plus een extra bonus van 1 punt als je een reeks van 1-9 hebt. Dus als je 2-3-4 in oranje hebt, verdien je 3 punten, maar als je 1-9 in blauw hebt, verdien je 10 punten.


Recensie over Ten

Ten is een vrij vlot kaartspel, wat een fraaie mix is van verzamelen en gokken. Je wordt voor een deel overgeleverd aan het toeval, waarbij je de goede of de slechte keuze kunt maken. Hoewel: als je flopt, krijg je alsnog 3 geld… dus dat is best prima. Het spel ziet er fraai en aantrekkelijk uit, met mooie patronen in de verschillende kleuren, wat ik als kleurenblinde zeker weet te waarderen. Het grootste nadeel zit hem in het feit dat iedere speler eigenlijk voor zichzelf speelt. Onderling heb je geen controle of invloed op wat er gespeeld gaat worden, hoogstens het feit dat je een kaart uit de Markt kan wegkapen voor de ander hem kan bemachtigen. Als je niet echt met elkaar meeleeft tijdens de kaarttrekfase, zal het qua tempo ondermaats zijn.

Score: 7


Informatie

Titel: Ten
Uitgever: White Goblin Games
Genre: kaartspel
Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 2 tot 5 spelers.
Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Adviesprijs: 16.95 euro.
Ga voor meer informatie naar de website van Ten.

Speelgoed en spellen koop je bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.