Spel recensie: Sundae Split, White Goblin Games

De zomertijd komt er weer aan – tijd voor ijsjes! Spellenuitgever White Goblin Games daagt je uit om als beste ijsmaker uit de bus te komen. Wie weet er de beste ijscoupes en sundaes te maken? Met Sundae Split gaat het erom zo veel mogelijk punten te scoren met ijs, accessoires en combinaties. Aan het einde van het spel wordt de balans opgemaakt en komt de winnaar naar voren.

De regels van Sundae Split

Zoals een goed vlot kaartspel betaamt is ook Sundae Split in een handomdraai onder de knie te krijgen. Je begint met het uitsorteren van de stapel kaarten. Het spel is namelijk voor 2-5 spelers gemaakt. Speel je met vijf spelers, dan gebruik je alle kaarten. Werk je met minder spelers, dan moet je een aantal kaarten uit het spel halen. Bij 3 en 4 spelers trek je een aantal kaarten willekeurig uit de stapel, voor 2 spelers haal je alle kaarten met 3+ erop uit de stapel (plus nog 12 extra kaarten). Daarna kan het spel beginnen! De beginspeler pakt een aantal kaarten van de stapel, ook weer afhankelijk van het aantal spelers. Van die kaarten maak je stapeltjes, net zoveel als er spelers zijn. Speel je bijvoorbeeld met vier spelers, dan pak je 10 kaarten en maak je 4 stapeltjes. Die stapeltjes leg je open neer, zodat iedereen kan zien welke kaarten er liggen. Om het wat spannender te maken mag je in totaal een paar kaarten omgekeerd neerleggen. Dat kan een bonuskaart zijn, een onderdeel van een combinatie, maar ook een strafpunt… Heb je de stapeltjes gemaakt, dan mogen alle spelers, met de klok mee, een stapel kiezen. De deler mag als laatste het overgebleven stapeltje pakken.

Punten verzamelen

In Sundae Split zijn er verschillende soorten kaarten. Natuurlijk zijn er bolletjes aardbei-, vanille- en chocolade-ijs. Die hebben ieder een puntenaantal op de kaart staan. Heb je alle drie de smaken, dan krijg je voor iedere combinatie drie bonuspunten. Dan zijn er nog kersen. Die leveren van 1 ijssmaak een bonus op van (aantal punten) x (aantal kersen). Je hebt dus minstens 2 kersen nodig voor de verzameling effect krijgt. Voor bananen krijg je punten als je het meeste bananen hebt, of als een-na-meeste. Als laatste kun je punten scoren als je een combinatie hebt van slagroom met hagelslag. Minpunten zijn er ook: er zitten namelijk groentekaarten verwerkt in het spel! En die moet je niet hebben in je ijs… dat zorgt voor 1, 2 of 3 minpunten.

Recensie over Sundae Split

Een lekker vlot en zomers kaartspelletje. Het is heel eenvoudig qua regels, hoewel je wel een beetje moet kunnen plannen. Omdat de deler telkens wisselt blijft het een verrassing hoe het spel gaat lopen. Bovendien ben je overgeleverd aan het lot van de kaarten. Hoewel het spel door de fabrikant ingeschaald wordt op 10 jaar kun je er met kinderen van 8 jaar ook veel lol aan beleven. Ik mistte persoonlijk de diepgang in het spel, ondanks het feit dat het een hilarisch spel is vind ik Go Nuts for Donuts en Sushi Go een leukere game.

Score: 6

Sundae Split,
White Goblin Games