Spel recensie: Speed, White Goblin Games

Speed is waarschijnlijk het snelste spel dat ooit is bedacht. En terecht: de gemiddelde speelduur is door de spellenmaker ingeschat op 2 minuten – en daar zullen ze niet heel ver vanaf zitten. Wij hebben zelf nog niet onder die twee minuten gepresteerd, maar zaten er ook niet heel ver boven. En ja, het is knap lastig om tijdens het spelen van dit snelle kaartspel je horloge ook in de gaten te houden!

De elementen van Speed

Het snelle kaartspel Speed bestaat uit 60 spelkaarten. Die hebben eenvoudige figuren en kun je opdelen in drie verschillende categorieën: vorm, kleur en aantal. Met alle mogelijke combinaties. Zo heb je bijvoorbeeld een kaart met twee rode sterren erop. Maar ook een sterrenkaart met vier gele sterren erop. Of met drie grijze kruisjes. En ga zo maar door. Het eerste taakje in het spel: verdeel alle kaarten over twee personen.

speed spelen
Spelen maar

Het doel van het spel is om zo snel mogelijk jouw kaartenstapel op te maken. Dat gaat heel snel. Voor je begint, leg je allebei een kaart voor je neer, gedekt en wel. Pak de bovenste drie kaarten van je stapel, en houd je in je hand. Bekijk ze vast goed. Tel nu tot drie. 1… 2…. 3! en draai nu je kaart om. Wat zie je? Een kaart met twee rode sterren? Daar kun je vast één van jouw kaarten op leggen. Dat kan als je kaart: óf hetzelfde figuur heeft, óf dezelfde kleur heeft, óf hetzelfde aantal figuren. Er kan dus een kaart met rode kruizen op komen, maar ook eentje met twee groene bloemetjes. Of met vijf grijze sterren. Daarbij maakt het trouwens niet uit of je de kaarten op jouw eigen stapel legt, of op die van je tegenstander. Als je maar als eerste bent, want als jouw tegenstander een kaart op de stapel heeft gelegd, moet je weer opnieuw bedenken welke kaarten je er op mag leggen.

Conclusie over Speed

Speed is het allersnelste spel dat ik ooit heb gespeeld. Keer op keer, want het is knap verslavend. Het is een snel reactiespelletje, waarbij je pas klaar bent als je alle kaarten op hebt. Dat vind ik een groot voordeel ten opzichte van andere reactiespelletjes, waarbij je per ronde snel moet reageren. Het feit dat je hier een wat langere aandachtsspanne nodig hebt, biedt voor iedereen genoeg kansen. Het is bovendien een kwestie van het combineren van vorm, kleur en aandacht – alle hersengebieden worden aangesproken! Je kunt er zelfs hele toernooien mee houden, als je dat zou willen, en zelfs dan ben je in een mum van tijd klaar. We hebben het spel ook geprobeerd met drie en zelfs vier spelers tegelijk, maar dan wordt het snel té chaotisch.
Door: CooleSuggesties
Score: Speed krijgt 9 van de 10 punten.

Speed, White Goblin Games