Spel recensie: Seasons, 999 games

Seasons is een snel en vlot kaartspel uit de stal van 999 games. Het systeem is heel eenvoudig. Je hebt kaarten uit vier seizoenen. Tijdens het spelen maak je drie ‘regels’ in vier kolommen. Ieder seizoen krijgt namelijk een eigen kolom. In het midden liggen de overwinningspunten, voor iedere speler ligt een invloedskaart. De persoon met de meeste invloedspunten krijgt de overwinningspunten.

Het begin van het kaartspel Seasons

Iedere kaart bevat een 1, 2 of 3 als waarde. Voor je begint sorteer je de kaarten zonder naar de seizoenen te kijken. Op de achterkant van de kaart staat namelijk hetzelfde cijfer. Je hebt dus een stapel 1, een stapel 2 en een stapel 3. Vervolgens maak je 8 stapels, door de kaarten simpelweg af te tellen op acht stapels. Heb je dat gedaan? Dan mogen er twee van die stapeltjes weg. Die mogen in de doos. Elke speler pakt vervolgens om beurten een stapeltje, die je netjes voor je op elkaar legt.

De regels van Seasons

Iedere speler heeft nu een stapel van 18 kaarten voor zich liggen. Als je voor het eerst aan de beurt bent, pak je 8 kaarten van de stapel. Daarvan geef je 2 kaarten aan je tegenstander. Die mag nu 1 kaart neerleggen in de regel van de overwinningspunten en 1 kaart voor zichzelf neerleggen. Dat was zijn beurt. Nu geeft je tegenstander jou twee kaarten uit zijn hand, die jij moet neerleggen als overwinningspunt en invloedpunt. Let wel: bedenkt goed waar je ze neerlegt! Het kan verleidelijk zijn om veel overwinningspunten neer te leggen, maar als je tegenstander ineens een invloedpunt extra krijgt, gaan ze allemaal naar hem.

Einde van het spel

Als alle kaarten op zijn – en dat is dus na 9 beurten – wordt de balans opgemaakt. Heb je de meeste invloedpunten van een bepaald seizoen, dan gaan de overwinningspunten daarvan naar jou toe. Is het gelijkstand? Dan krijgt de persoon met de meeste seizoenen in handen de overwinningspunten.

Recensie over Seasons

S

Door: CooleSuggesties
Score: Seasons krijgt 7 van de 10 punten.

Ga direct naar Seasons op BOL.com.

Recensie over Seasons

easons is een heel intuïtief en snel spel, dat je makkelijk kunt uitleggen en weinig regels heeft. Het voorbereiden kost even wat tijd, maar staat wel in verhouding tot de speelduur van het spel zelf. De kaarten zijn mooi uitgewerkt, met expressieve illustraties en sprekende kleuren voor ieder seizoen. Het ligt bij dit spel wel voor een groot deel aan je tegenstander hoe uitdagend het spel zal zijn.

Score: 6

,
999 games Genre: kaartspel,