Spel recensie: Qwixx Karakters – de uitbreidingsset voor Qwixx, White Goblin Games

Qwixx, een spannend dobbelspel van White goblin Games, is hier in huis niet meer weg te denken. We hebben zowel de compacte versie als Qwixx Deluxe in de kast staan, en naast het feit dat we het regelmatig thuis uit de kast pakken gaat het ook steevast mee op vakantie. Inmiddels is er een grappige uitbreidingsset verkrijgbaar: Qwixx Karakters. Daarmee breng je een extra dimensie aan in het spel, dat het nog een stukje spannender maakt.

Karaktertrekken

Deze aanvulling op het dobbelspel brengt wat extra dynamiek teweeg op de speeltafel. Waarom? Iedere personage uit de set heeft een speciale kracht, een vaardigheid die de eigenaar ervan net dat beetje extra kan geven om dichter bij de overwinning te komen. De personages kies je trouwens niet, je trekt ze blind van een stapeltje. De achterkanten van de poppetjes hebben hetzelfde silhouet, je weet dus vooraf niet wie je sidekick wordt. Jij bepaalt tenslotte zelf wanneer je jouw karakter inzet, het is dus niet zo dat die speciale kracht het hele spel actief blijft. Dat zou een beetje gemeen zijn!

Magische krachten

Het is nu toch wel op zijn plaats om een kleine voorstelronde te doen van Qwixx Karakters. Als eerste is er Double Dutch, waarmee je één of twee dobbelstenen opnieuw mag rollen. Dat is best wel een sterk karakter, omdat je hier zelf kunt kiezen welke twee kleuren je wil herdobbelen. Tina Turner laat een drie in een vier veranderen, of andersom. Kan nét het verschil maken tussen een leeg vakje of een strafkruisje. Miss Take laat je bij een mislukte worp toch nog een kruisje zetten. Een heel veilige zet, die mooi kan aansluiten op de bestaande kruisjes. Chris Cross geeft toestemming om maar liefst 3 kruisjes te zetten in plaats van twee, maar dan wel met de gedobbelde stenen. Magic Mike laat je kruisjes zetten op plekken links van je laatste kruisje in een rij, zolang deze tussen twee andere bestaande kruisjes valt. Een bonuskruisje dus, die je veel punten kan opleveren. Maar let op: je mag die vaardigheid dus maar één keer per potje inzetten!

Conclusie over Qwixx karakters

Deze uitbreidingsset voor Qwixx lijkt niet heel indrukwekkend – het zijn slechts vijf kaartjes, maar ze kunnen wel flinke veranderingen teweeg brengen. In het begin zal het even wennen zijn aan de nieuwe karakters. Wanneer kun je ze goed inzetten, wanneer maak je een misser? Als je het spel een paar keer hebt gespeeld zal het gebruiken van deze karakters sneller verlopen. In het begin is het vaak twijfelen en dubben.

Door:
Score: Qwixx karakters krijgt 8 van de 10 punten.

Qwixx Karakters, White Goblin Games