Spel recensie: Queendomino, White Goblin Games

Ken je het spel Kingdomino al? Nee? Lees dan eerst even onze recensie over Kingdomino, want de vrouwelijke equivalent, Queendomino, bouwt hier lustig en listig op voort. En aangezien de spelwijze zo veel overeen komt, is het een beetje zonde om alles twee keer uit te leggen. Klik gerust op de link, hij opent in een nieuw venster… deze review blijft gewoon staan!

Vergelijking

Net als in Kingdomino is het bij Queendomino de bedoeling om tegels uit te kiezen die worden neergelegd, zodat je een subliem koninkrijk kunt samenstellen. Of een koninginnerijk, maar dat woord bestaat nog niet. Queendomino zet echter nog een tandje bij en geeft de spelers wat extra hulpmiddelen om hun koninkrijk te kunnen samenstellen. Naast een starttegel, een kasteel en een koning krijgen alle spelers ook zegen munten en een ridder. Net als bij het koningsspel schud je alle overige tegels en leg je ze met het cijfer omhoog. In het midden van het speelveld komt een nieuw spelbord. Daarop worden nieuwe bouwstenen gelegd, maar ook een draak en de koningin. Er worden zes bouwtegels op de marktplaats gelegd. De overgebleven munten, ridders en torens worden vervolgens naast de bouwers gelegd – we zijn klaar om te beginnen!

Om beurten

De spelers kunnen nu de volgende handelingen uitvoeren:

1) Een nieuw gekozen tegel aan je rijk toevoegen. Dat werkt hetzelfde als bij Kingdomino.

2) Een of twee ridders op pad sturen om belasting te innen. Daarvoor zet je een of twee ridders op een net-neergelegde tegel, waardoor je 1 of 2 munten krijgt per overeenkomend terrein. Heb je bijvoorbeeld een bos neergelegd naast vijf andere bostegels, dan krijg je 6 munten voor 1 ridder en 12 munten als je 2 ridders inzet. Let wel dat je de ridder maar op 1 van de twee vakjes van de tegels mag neerzetten.

3) Een gebouw neerzetten. De huidige speler mag een gebouw plaatsen op diens koninkrijk. Die kun je kopen van het bouwersbord – de prijzen staan netjes aangegeven bij de tegels. De speler kan het gebouw nu op het bord plaatsen (de lege, rode vakken) en voert de bijbehorende actie uit. Daarbij kun je denken aan het pakken van meer ridders, torens of belasting bij volgende beurten.

4) De Draak omkopen. Ja, dat gaat blijkbaar heel makkelijk. Voor slechts 1 muntje kun je ieder willekeurig gebouw verwijderen van het bouwbord. Slechts 1 speler mag dit per ronde doen, en alleen als de koningin niet in hun territorium verblijft. Het idee alleen al dat je een draak wil omkopen als de koningin in de buurt is!

5) Kies een nieuwe tegen voor de volgende ronde – net als in Kingdomino.

Het is best wel een eer als de koningin op bezoek is. Toegegeven, je kunt niet handelen met de draak, maar het kopen van gebouwen is 1 munt goedkoper en aan het einde van het spel krijg je een bonuspremie als de koningin nog steeds in jouw rijk aan het chillen is. Hoe je de koningin lokt? De speler met de meeste torens wint haar affectie!

Scoren

De eindscore wordt opgemaakt door alle gelijksoortige tegels bij elkaar op te tellen en ze te vermeningvuldigen met het aantal kroontjes op dat gebied. Daarbij krijg je bonuspunten voor de munten die ze hebben, kroontjes bij de rode gebouwen en je krijgt een bonus voor de gebouwen zelf. Is de koningin bij jou op bezoek? Dan mag je haar inzetten als een extra kroon, op een gebied naar keuze.

Ga direct naar Queendomino op BOL.com.

Recensie over Queendomino

Wil je wat meer uitdaging boven op de domino-variant van Kingdomino? Dan zit je bij dit spel goed. Het is een kwestie van goed omgaan met je geld, gebouwen kopen, ridders verzamelen en draken omkopen. Oh ja – en de koningin paaien voor wat extra goodwill. Een leuke aanvulling op het al briljante spel, maar het maakt het spel echt anders. Persoonlijk vond ik Kingdomino charmanter, maar Queendomino is een stukje uitdagender. Het is daarmee een spel voor de semi-ervaren speler.

Queendomino, White Goblin Games
Genre: strategie,
Tijdsduur: 25 minuten.