Spel recensie: Pocket escape room, 999 games

Escape Rooms zijn ontzettend hot. Logisch. Het zijn ook spannende spellen om te spelen, waarbij je een race tegen de klok bent om op tijd een mysterie op te lossen of de uitgang te bereiken. In een escape room zelf kom je vaak helemaal in de juiste sfeer, zeker als de aankleding een beetje goed is gedaan. Een oude wijnkelder, verbouwde boerenschuur of high-tech locatie… er zijn talloze vormen te vinden. Er zijn echter wel een paar nadelen verbonden aan een escape room. De eerste is uiteraard dat je er naar toe moet met een gezelschap, waarbij je per persoon moet betalen. Dat kan flink oplopen! Daarnaast zitten de Escape Rooms niet altijd op heel toegankelijke plekken. Als je geen auto ter beschikking hebt, is de bereikbaarheid soms echt een probleem.

Zelf organiseren

Er zijn gelukkig een paar heel leuke manieren om zelf een Escape Room op te zetten, zoals de Pocket Escape Room van 999 games! Je boet dan een beetje in op de sfeer en aankleding van de ruimte (hoewel daar ook een leuke uitdaging ligt natuurlijk 🙂 ) maar het is wel een stuk flexibeler als het aankomt op de timing, het vervoer en de planning er omheen. Je hebt namelijk niet meer nodig dan een pen, papier, een horloge én natuurlijk het doosje met de Pocket Escape Room – maar zoals die naam zegt… die past in je zak.

Opzetten en starten maar

Het mooie van de Pocket Escape Room is dat er geen handleiding is. Dat staat ook op het eerste keertje. Het credo ‘goed lezen’ is hier dan ook echt wel van belang! Zo is het bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je zo maar alle kaarten gaat bekijken, of – erger nog – ze gaat schudden. Ze liggen namelijk precies in de goede volgorde. Volg je alle stappen? Dan kom je uiteindelijk op vier stapeltjes uit, met voorop een gekleurd gordijn in een unieke kleur. Het spel kan beginnen!

Opdrachten oplossen

Het is nu aan jullie allemaal om de opdrachten op te lossen. Daar is niet echt een volgorde voor overigens: wel is het zo dat je voor sommige opdrachten een oplossing of voorwerp van een andere stapel nodig hebt. Hoewel het lijkt alsof je willekeurig door de stapels struint, wordt je dus wel degelijk geleid. Probeer dan ook niet te gokken – dat kost je alleen maar punten! Bovendien is het spel ontzettend streng. Fouten worden niet getolereerd!

Recensie over Pocket Escape Room

Voor ongeveer 11 euro heb je een unieke Escape Room in handen, die je met een flink gezelschap kunt spelen. Dat is echt maar voor een fractie van een normale Escape Room, zoals je weet. Het spel steekt leuk in elkaar en is spannend vormgegeven. Daarbij voel je echt wel de tijdsdruk – je hebt in dit geval maar een uur om het op te lossen, hoewel je na die tijd ook verder kunt gaan. Bij de beoordeling lees je uiteindelijk hoe goed je het hebt gedaan. De strafpunten tellen dan mee met de speeltijd voor een eindscore. Niet alle vragen waren overigens even logisch – soms moet je echt buiten het kader denken en wat aannames doen, maar gokken? Dat is uit den boze.

Pocket Escape Room, 999 games
Genre: puzzelspel,
Tijdsduur: 60 minuten.