Spel recensie: Machi Koro voetbal

Een flinke tijd geleden mocht ik het spel Machi Koro recenseren – sindsdien spelen we het nog altijd met enige regelmaat. Het is immers een leuk spel dat je makkelijk met twee spelers kunt doen, maar ook net zo goed met vier spelers kunt spelen. Machi Koro Voetbal is een andere spelvariant op het bekende stedenbouwspel, maar dan met thema Voetbal. In plaats van stedelijke taferelen ga je nu aan de slag met het bouwen van Lichtmasten, Stadions en Kassa’s.

De basis van Machi Koro Voetbal

De basisspelregels van Machi Koro voetbal zijn eigenlijk identiek aan de regels van Machi Koro – ik daar je dus zeker aan onze review over Machi Koro te lezen voor je hierna verder leest. In het kort gaat het er om dat je geld verdient en nieuwe elementen koopt voor je voetbalimperium. Je verdient geld middels de dobbelstenen: elke kaart die je bezit heeft een speciale functie of eigenschap, welke wordt geactiveerd wanneer er een bepaald getal wordt gegooid. Gooi jij bijvoorbeeld een 2 en heb je de Kassa, dan krijg je 1 muntstuk van de bank. Er zijn echter ook kaarten waarbij je geld krijgt van je tegenspelers of waarbij iedereen geld krijgt van de bank met deze kaart in bezit. Het hoogste doel is om De Vier Gebouwen bij elkaar te sparen: in dit spel zijn dat de Jeugdopleiding, het Stadion, de TV-studio en het Voetbalmuseum. Daarvoor moet je respectievelijk 6, 10, 16 en 22 munten neertellen. Dat wordt sparen geblazen!

Ga direct naar Machi Koro Voetbal op BOL.com.

Recensie over Machi Koro voetbal

Deze voetbaleditie van Machi Koro is een leuke variant op het bestaande spel. Het spreekt wat meer tot de verbeelding, dat is eigenlijk wel de grootste kracht van de voetbaleditie. De regels zijn nagenoeg hetzelfde, de manier van spelen is dan ook nauwelijks veranderd. Doordat je grotendeels bent overgeleverd aan de dobbelstenen, speelt geluk een grote rol bij dit spel. Dat maakt het een prettige variant om te spelen voor jong en oud – skills doen er immers nauwelijks toe!

, White Goblin Games
Genre: kaartspel, Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 2-4 spelers. Leeftijd: vanaf 8 jaar. Prijs: 16.95 euro.