Spel recensie: LEGO Ninjago ruilkaartenspel

Ruilkaartspellen zijn zo nu en dan helemaal hip en hot, dan zakken ze weer even weg om met een fikse tegenaanval weer een comeback te maken. Het lijkt erop dat die fase nu weer aan de gang is. Pokémon is weer druk bezig met een nieuwe serie kaarten, en er is zelfs een nieuwe speler in het tcg-schap: het LEGO Ninjago ruilkaartenspel. Gebaseerd op het speelgoed, de televisieserie én natuurlijk op de onlangs verschenen LEGO Ninjago film. Wij mochten de strijd aangaan op onze tafelbladarena en kunnen je dus precies vertellen hoe je het speelt en hoe wij het vonden.

De basis

Het LEGO Ninjago ruilkaartenspel is in de basis heel eenvoudig. Je hebt een veld van 3×3, 4×4 of 5×5 vakken waarop je kaarten kunt neerleggen. Je strijd hierbij tegen een andere speler. Ombeurten mag je een kaart neerleggen, met de tekst naar je toe. De kaarten van je tegenstander liggen voor jou dus ondersteboven op het tafelblad. Aan de zijkant van de kaarten zie je cijfers staan, ieder in andere kleuren. Die kleuren zijn gekoppeld aan eigenschappen als Snelheid, Kracht en Aanval, maar heel veel waarde hoef je aan die karaktertrekken niet te hechten. Het gaat vooral om de cijfers. Leg je bijvoorbeeld een kaart naast die van je tegenstander, dan komen er twee cijfers naast elkaar te liggen. En… de hoogste wint. Simpel, niet? En het wordt nog mooier: de verslagen ninja komt in jouw team! Je draait de kaart om en hij is van jou.

Meer kaarten

In het basisspel gaat het daar om. Niet moeilijk en zeker geschikt voor jongere kinderen (hoewel 5 jaar oud misschien wat jong is). Om het moeilijker te maken kun je het heel makkelijk naar een hoger niveau tillen. Er zitten namelijk nog drie andere soorten kaarten in het spel: actiekaarten, voertuigkaarten en arenakaarten (ook wel puzzelkaarten genoemd, omdat de achterkant een soort poster vormt). De actiekaarten speel je voor je jouw ninja inzet. Ze laten je een actie uitvoeren die grote gevolgen kan hebben: neem alle ninja’s terug op handen, bijvoorbeeld, of wissel een ninja met die van je tegenstander… en ga zo maar door. Nadat je een actiekaart hebt gespeeld moet je ze op de aflegstapel leggen. Voertuigkaarten geven een permanente upgrade aan je ninja’s. Ze maken bepaalde krachten sterker. Die zijn snel te herkennen aan hun kleur. Als je de Schokmecha neerlegt, worden bijvoorbeeld de statistieken Snelheid (geel) en Aanval (rood) verhoogt met 5 punten. En dat kan net de doorslag geven! Als laatste heb je arenakaarten. Die leg je neer voor je spel begint: ze geven een speciale eigenschap mee aan een plekje in je arena. Leg je daar een ninjakaart op, dan wordt de vaardigheid actief.

Het spel

Het LEGO Ninjago ruilkaartspel deed mij denken aan een minigame binnen Skylanders: Skystenen. Ken je die nog? Mooi, dan zal het Ninjago ruilkaartspel weinig geheimen voor je hebben. Het is een rechtlijnig spel, waar toeval en tactiek hand in hand gaan. Je bent voor een groot deel afhankelijk van de kaarten die je op handen neemt (3 tot 6, afhankelijk van het type spel dat je speelt) en van de kaarten die je speelt. Wees zuinig met je actiekaarten, gebruik je voertuigen met verstand en kijk vooral ook naar de getallen die je niet meeneemt in de directe aanval!

Conclusie over LEGO Ninjago ruilkaartspel

Fans van LEGO Ninjago en beginnende spelers van ruilkaartenspellen kunnen met dit spel hun hart ophalen. Doorgewinterde of meer ervaren spelers zullen misschien snel uitgekeken raken op dit kaartspel. Mijn advies: 6-10 jaar.

Door: CooleSuggesties
Score: LEGO Ninjago ruilkaartspel krijgt 7 van de 10 punten.

LEGO Ninjago TCG, Meis en Maas
Genre: kaartspel,
Tijdsduur: 15 minuten.
Voor 2 spelers. Leeftijd: vanaf 5 jaar. Prijs: vanaf 1 euro.

De ruilkaarten zijn verkrijgbaar in verschillende producten: een enkele booster (€ 1,00) bevat 5 kaarten, waarvan 1 kaart gegarandeerd holografisch is. Het Starterspakket (€ 7,99) bevat één luxe verzamelalbum, twee speelarena’s, de regels van het spel en een XL kaartenoverzicht. Daarnaast zijn het Multipack en het Boosterpack (€ 4,99) verkrijgbaar. Deze bevatten beide 5 boosters met in totaal 25 kaarten en 1 exclusieve gouden speelkaart. De overige gouden kaarten worden de komende periode verspreid via diverse LEGO NINJAGO magazines. Mis ze niet!