Spel recensie: Istanbul het dobbelspel, White Goblin Games

Het is altijd een drukte van een jewelste in Istanbul. Je moet knokken voor wat je waard bent om de beste handelswaar te bemachtigen en met een mooie winst te verkopen. Het hoogste goed? Dat is het bezitten van zo veel mogelijk robijnen! De speler die als eerste zes robijnen in zijn bezit heeft, is immers de winnaar. Al eerder mochten we het bordspel Istanbul recenseren, maar nu White Goblin Games met een dobbelspel komt, zijn we er natuurlijk met plezier mee aan de slag gegaan om het te testen. De vraag is: blijkt het dobbelspel Istanbul een slap aftreksel van het origineel, of weet deze spellenfabrikant er een nieuwe draai aan te geven?

De regels

Het gaat er in dit spel om dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk robijnen weet te bemachtigen. Dat is een flinke klus, waarbij je bent overgeleverd aan de dobbelstenen en de keuzes die je maakt tijdens het spelen. Ga je bijvoorbeeld voor het geld, de goederen of bijvoorbeeld de moskeetegels, die je telkens weer geld opleveren? Tijdens het spelen dobbel je met vijf dobbelstenen. Daaruit mag je 2 acties kiezen of – tegen inlevering van je kristal – nog een keer opnieuw dobbelen. Op de dobbelstenen staan icoontjes van verschillende goederen, geld of een bazaarkaart. Met combinaties van kleuren kun je handelswarenfiches krijgen (in dezelfde kleur), maar het kan je ook een joker opleveren of je kunt er moskeetegels mee kopen. En natuurlijk kun je er robijnen mee verkrijgen. Die liggen op een aantal plekken op het spelbord, zodat je precies weet waar de robijnen liggen en wat je er voor moet doen. Het is dan aan jou om te bepalen welke weg je gaat bewandelen. Soms moet je er namelijk geld voor betalen, hoewel je er vaak ook goederenfiches voor moet inleveren.

Wat kun je doen met de dobbelstenen in Istanbul?

– Voor 2 dezelfde handelswaren die je gedobbeld hebt, ontvang je 1 handelswarenfiche van die kleur.
– Voor 2 verschillende handelswaren ontvang je 1 kristal
– Voor 3 verschillende handelswaren ontvang je 1 bruin handelswarenfiche (een joker)
– Voor 4 verschillende handelswaren ontvang je 2 handelswarenfiches naar keuze (geen bruine)
– Voor elke dobbelsteen met een geldsymbool ontvang je 2 Lira
– Voor ieder kaartsymbool trek je een bazaarkaart. Hiervan mag je er 1 direct uitvoeren. De andere kaarten gaan op de aflegstapel.
– Koop een moskeetegel
– Koop een robijn van een van de locaties op het speelbord. Leg hiervoor de benodigde handelswarenfiches of geld af.

Ga direct naar Istanbul, het dobbelspel op BOL.com.

Recensie over Istanbul het Dobbelspel

Het is White Goblin Games om het spannende handelsspel Istanbul om te vormen tot een dobbelspel, zonder afbreuk te doen aan het originele spel of een zwakkere variant neer te zetten. Je kunt in dit geval zeggen dat het echt twee naast elkaar staande spellen zijn, die een compleet andere speelwijze hebben. Dankzij de dobbelstenen is het gelukselement bij het dobbelspel Istanbul een stuk groter dan bij het origineel, wat het een stuk leuker maakt (en ook wat minder competitief) hoewel het wel zuur is als iemand net voor je neus een robijn wegkaapt. Het spel duurt 20-30 minuten, wat een fijne speeltijd is. Iedere speler krijgt een lijstje met mogelijke acties, en omdat je grotendeels afhankelijk bent van de dobbelstenen en er relatief weinig strategie aan ten grondslag ligt, is het ook voor jongere spelers perfect speelbaar.

Istanbul, het dobbelspel,
White Goblin Games
Genre: dobbelspel,