Spel recensie: Impact, Ravensburger

Dobbelspellen zijn ontzettend leuk om te doen – bovendien zijn het vaak kortere spellen, zodat je ze makkelijk in een verloren ogenblik tevoorschijn kunt toveren. Ravensburgers Impact is ook zo’n spel. Het spel duurt maximaal een kwartier en zit vol spanning en sensatie. De strijd om de elementen begint zodra je de eerste dobbelsteen werpt!

Eenvoudige spelregels van Impact

De spelregels zelf zijn heel eenvoudig – zoals dat bij de meeste topspellen het geval is. Klinken de volgende regels te eenvoudig? Dan maak je het spel in een handomdraai een stuk dynamischer. Maar wat is de bedoeling bij Impact? Welnu: het doosje waar de dobbelstenen in zitten, is de ‘arena’. Leg één dobbelsteen in het doosje en verdeel de overige dobbelstenen over de deelnemers, tot iedereen evenveel stenen heeft. Het kan zijn dat je er een aantal overhoudt, die leg je weg. Nu mag je, speler voor speler, gaan dobbelen. Gooi een dobbelsteen in de arena. Zie je twee dezelfde plaatjes (elementen)? Dan zijn die dobbelstenen voor jou. Is dat niet zo? Dan blijft die dobbelsteen liggen en mag je kiezen of je nog een keer gooit, of dat je de beurt doorgeeft aan de volgende speler.

Actie in de arena

Je mag er ook voor kiezen om juist de dobbelsteen tegen de andere stenen te werpen, zodat die ook weer gaan rollen. Komt er een zwart plaatje boven te liggen, dan wordt de dobbelsteen direct uit het spel gehaald. Dat je tegen de andere dobbelstenen mag aangooien, wordt nog versterkt door een extra regel. Die geeft namelijk aan dat je de stenen, voor je gaat dobbelen, even goed mag leggen. Maak jouw ultieme opstelling en ga de strijd aan! Gooi je namelijk meer dan één setje, dan mag je ook die bij je verzameling dobbelstenen voegen.

Extra moeilijkheid

Voor wat oudere kinderen kan dit een tikje eenvoudig lijken. Daarom zijn er extra regels in de handleiding opgenomen, waarbij iedere set van een bepaald element een speciale actie oplevert. In principe is het de bedoeling dat je maar één extra regel toevoegt, maar je kunt er ook meerdere toepassen. Zo is de regel dat wanneer je twee of meer stenen gooit, je die stenen op elkaar moet stapelen. Een volgende ronde moet je nu die hele stapel ineens in de arena dobbelen, in plaats van steen voor steen… Wil je helemaal los gaan? Dan pas je alle elementkrachten tegelijk toe. Je krijgt dan Avatar!

Ga direct naar Ravensburger Impact op BOL.com.

Recensie over Impact

Impact is een mooi en compact dobbelspel dat snel te spelen is en voor de nodige spannende momenten zorgen. De speler die als laatste overblijft met dobbelstenen in zijn bezit, wint. Het kan een op en af zijn van dobbelstenen. Soms ben je op het ene moment bijna al je stenen kwijt, terwijl je in een volgende ronde ineens weer meer dobbelstenen krijgt. Geef dus niet te snel op! De extra regels zijn een welkome toevoeging aan het spel.

, Ravensburger
Genre: dobbelspel, Tijdsduur: 15 minuten.
Voor 2-5 spelers. Leeftijd: vanaf 8 jaar. Prijs: 19,99 euro.