Spel recensie: Heat, Asmodee

Heat is een bordspel dat helemaal draait om autoraces: daarmee probeert het in te spelen op het gevoel van snelheid en tijdsdruk, met een competitieve drank om het gaspedaal net wat verder in te drukken… daarbij worden slimme technieken ingezet, waaronder een indrukwekkende deck-building mechanica. Laten we snel van start gaan met onze review.

Grand Prix 1960

Om alles wat makkelijker te maken voor de spelers (en minder discussies op te roepen bij de F1-fanatiekelingen) speelt Heat zich af op de achtergrond van de Grand Prix uit de jaren ’60. Iedere speler kiest een aantal kaarten waarmee hij die ronde kan spelen. Dat aantal kaarten wordt bepaald door de versnelling waarin je auto zit: 1 kaart voor de eerste versnelling, 2 kaarten voor de tweede versnelling, enzovoort. De kaarten bepalen hoeveel vakjes jij naar voren mag zetten. Hoe hoger de versnelling, hoe verder je dus zult komen!

Drempels op de racebaan

Het onvermijdelijke kom je echter ook tegen: verkeersdrempels! Die zorgen ervoor dat je jouw snelheid moet verlaten en terug moet schakelen. Dat is ook wel nodig, want je moet bochten op een verantwoorde manier doorkruisen. Ga je te snel, dan wordt je afgestraft. Die straf komt in de vorm van warmtekaarten die in je deck komen: loze kaarten, die alleen maar ruimte innemen zolang je vol gas blijft geven. Je wordt dus gedwongen om af te remmen en je motor laten afkoelen om die warmtekaarten weer af te leggen. Zo blijft het spel je telkens dwingen om keuzes te maken. Daarmee kun je soms net even de voorsprong maken, maar zak je daarna weer terug. Timing is alles!

Winst en verlies

De warmtekaarten hangen als een baksteen om je nek, dat is duidelijk. Waar sommige bordspellen de eindscore kunnen kantelen met geheime overwinningspunten, is het bij Heat precies omgekeerd: met die kaarten geef je de kwetsbaarheid van je voertuig juist weer! Het feit dat je ze even op de aflegstapel legt om ze vervolgens weer op je hand te krijgen, maakt het een onzekere factor in het spel die je hopelijk niet te veel dwars ligt. Het tij kan dus in een handomdraai keren.

Spelbord

Heat is fantastisch vormgegeven. Het neemt de stijl en sfeer van de jaren 60 mooi over en zet hem in een vereenvoudigd race-format. Race-fanatiekelingen zullen genoeg aan te merken hebben op het realisme van die uitwerking, maar ik vond het leuk uitgewerkt. Het is begrijpelijk voor de leek, met toffe elementen voor de racefans – en dat is een belangrijke combinatie. De vormgeving en symbolen zijn eenvoudig en helder, makkelijk te begrijpen na een eerste potje. De nummering van de vakjes zijn praktisch en welkom – zo hoef je niet fysiek te tellen hoeveel stappen je nog moet zetten tot de volgende bocht.

Uitbreiding in regels

Een ander tof element aan Heat is de mogelijkheid om het spel eenvoudig te beginnen, maar langzaam in moeilijkheid op te bouwen. Zo krijg je bijvoorbeeld twee verschillende racetracks in de doos meegeleverd, ieder met zijn eigen uitdagingen. Ook zijn er in de handleiding extra regels toegevoegd die je de nodige uitdagingen voor de wielen gooien. Denk daarbij aan weerseffecten, veranderende wegomstandigheden en zelfs extra voertuigen die meedingen naar de kampioensbeker. Je kunt zelfs een carriere nabootsen, compleet met een league waarin je kunt racen!

Ga direct naar Heat op BOL.com.

Recensie over Heat

Heat is een heerlijk bordspel en een droomspel voor fans van autoraces. Het neemt je goed mee naar de dynamische en adrenaline-rijke wereld van de autosport. De mechanieken van het deckbuilding zijn eenvoudig en snel onder de knie te krijgen – en dat is ook de tendens van het spel. De rondes zijn kort, de spelers wisselen elkaar in een rap tempo af en het bevat veel meer spelelementen dan je in eerste instantie zou denken. Naast een eenvoudige basisversie van het spel kun je bovendien extra regels en uitdagingen toevoegen, voor wanneer je meer bedreven bent geraakt in het bordspel.

Titel: Heat
Uitgever: Asmodee
Genre: bordspel