Spel recensie: Gangstervilla, White Goblin Games

In de grote aantallen spellen die we hier in Huize CooleSuggesties spelen, zijn de meeste vooral gericht op het wedstrijdelement. Het competitieve element, bedoel ik dan. Flink strijden tegen elkaar, waarbij de gemoederen soms hoog kunnen oplopen. De ene keer verloopt dat zonder problemen, een andere keer is dat minder succesvol. Inspecteur Hoogstragen: Gangstervilla vormt hier een geweldige uitzondering op. Dit kaartspel kent namelijk wel de spanning van een competitief spel, maar dan zonder het concurrerende element.

Gangsters vangen

In Gangstervulla kruipen de spelers namelijk in de huid van een politieteam, onder leiding van inspecteur Hoogstraten. Samen moeten jullie een heel team aan gangsters oppakken, om zo bij de eindbaas terecht te komen. Dan pas is de hele bende achter slot en grendel, en is de buurt weer veilig. Maar lukt dat wel? Je hebt immers maar beperkte middelen ter beschikking! En voor iedere bodyguard heb je weer andere middelen nodig… Het is niet alleen een kwestie van geluk, welke kaarten je trekt, maar ook van slim pannen en organiseren.

Kaarten in de strijd

Als politie-agenten heb je een viertal wapens die je in de strijd kunt gooien: pistolen, handboeien, een politiewagen en een penning. Handig genoeg zie je aan de criminelen precies wat je moet gebruiken, en in welke volgorde. Iedere politie-agent heeft vier kaarten met zo’n symbool erop voor zich liggen (sommige kaarten hebben combinaties van deze wapens, die kun je voor meer elementen inzetten). Het is nu aan de agenten om de kaarten in de juiste volgorde te spelen. En dat is nog knap lastig! Zo hebben sommige criminelen zelfs vier kaarten nodig om verslagen te worden… zie die maar eens in de juiste volgorde te spelen… en let op: speel je de juiste bonuskaart, dan krijg je die kaart voor in je trekstapel. Hoe handig is dat? En noodzakelijk: je zult iedere kaart kunnen gebruiken waar je je hand op kunt leggen. Per ronde mag je een beginspeler aanwijzen – die krijgt de kaart met Inspecteur Hoogstraten – maar vanaf dat moment werk je gewoon met de klok mee.

Van buiten naar binnen

Een ander belangrijk element in het spel is de volgorde van de kaarten: je mag de bodyguards namelijk niet zo maar willekeurig aanvallen: je moet ze van buiten naar binnen wegspelen. Pas als een kaar aan twee zijden vrij ligt, mag je hem aanpakken. Ook mag er geen andere kaart óp de crimineel liggen. Zo werkt dat, in het criminele circuit. Je werkt dus echt van buiten naar binnen. En zo kom je langzaam door de harde schil aan bodyguard bij The Big Boss terecht… heb je nog kaarten genoeg voor het eindgevecht? Dan heb je geluk. Zo niet? Dan heeft iedereen verloren!

Recensie over Inspecteur Hoogstraten: Ganstervilla

Om in de Gangstervilla te komen, moet je goed kunnen samenwerken. Het politiecorps is geen plek voor ego-trippers, geen plek voor spelers die alle bonussen voor zichzelf willen houden. Je moet elkaar de winst gunnen en slim spelen om alle criminelen te verslaan. De namen en karikaturen op de speelkaarten zijn grappig verzonnen en leuk uitgevoerd – hoewel we de wisselkaart van Inspecteur Hoogstraten niet helemaal begrijpen is het wel een erg leuk spel. Vooral het samenwerken is een goed en bruikbaar element. Kinderen leren uitleggen, overtuigen, debatteren om de ander te overtuigen van hun gelijk. Mooi om te zien hoe die discussies los gaan en hele tactieken worden besproken!

Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla, White Goblin Games
Genre: cooperatief kaartspel,
Tijdsduur: 30 minuten.