Spel recensie: Dominion uitbreidingen combi-doos: De Alchemisten en Overvloed

Sommige spellen verdienen het om gespeeld te worden. Ze zijn iedere keer anders, zoals bijvoorbeeld het bekende Catan, maar ook Dominion behoort tot die categorie. In dat spel maak je iedere keer weer een unieke strijd, waarbij iedere speler zich wapent met kaarten uit de kaartendecks – en die decks kies je per spel uit. Dat geeft Dominion al ontzettend veel combinatiemogelijkheden. Maar: er is altijd ruimte voor verbetering, afwisseling en uitbreiding. Wij speelden de uitbreidingssets De Alchemisten en Overvloed, die samen zijn gebundeld in één combidoos. Beide sets hebben een eigen handleiding met extra regels. Ze hebben ook allebei de basisset nodig. Houd daar rekening mee!

Dominion: De Alchemisten

Deze uitbreiding bevat 12 nieuwe actiekaarten en een nieuw soort geldkaart, de Toverdrank, die je naast brons, zilver en goud kunt gebruiken om landgoederen te kopen – en uiteindelijk punten te scoren. In de set zitten namelijk Puntenkaarten, die je enkel met Toverdrank kunt kopen. Deze Puntenkaarten vormen een uitbreiding op de Landgoederen, die je met geld koopt. Die Toverdrank moet je weer bemachtigen door geld te betalen… en zo krijg je een extra laag in je spel. Maar de Toverdrank is niet de enige bijzondere kaart, want de actiekaarten brengen ook een nieuwe dynamiek met zich mee. De meest bijzondere kaart is wel de kaart “Bezeten”, die ervoor zorgt dat je een extra beurt mag uitvoeren met de kaarten van je linkerbuurman! De nieuwe set kaarten levert zonder meer een nieuwe impuls voor het basisspel, waardoor je opnieuw moet nadenken over de juiste handelswijze. Vooral door de toevoeging van die extra laag, in de vorm van Toverdrank, is het wat minder snel. Let trouwens wel op: Toverdrank wordt gezien als een vorm van valuta… en kan dus zomaar gestolen worden!

Dominion: Overvloed

Deze interessante uitbreiding met het bevat 13 nieuwe koninkrijkkaarten en 5 speciale prijskaarten. Het gaat hier, zoals je al vermoed, over veel. Vind je in het basisspel dat je te lang doet over het verdienen van geld? Dan brengt deze uitbreiding daar zeker verandering in. Veel van de koninkrijkkaarten uit deze uitbreiding geven bonussen voor het hebben van verschillende handkaarten. Daardoor word je gemotiveerd om een flexibel deck te bouwen met veel verschillende kaarten. Daartoe behoren ook Prijskaarten: beloningen die je kunt winnen bij het spelen van de koninkrijkkaart “Toernooi”. Er is van elk van de 5 soorten prijskaarten maar 1 exemplaar, dus wees er snel bij. Vis je achter het net? Dan win je toch nog een Hertogdom. Ook niet verkeerd!

Ga direct naar Dominion uitbreiding: Alchemisten en Overvloed op BOL.com.

Recensie over Dominion uitbreiding: Alchemisten en Overvloed

Deze twee Dominion uitbreidingen zullen niet zomaar zijn gebundeld. Ik moet bekennen dat ik nog geen verdere uitbreidingen heb gespeeld van Dominion, dus of dit de beste zijn? Geen idee. Zijn ze leuk en de moeite waard? Dat absoluut! Het zijn twee heel verschillende sets, die overigens goed met elkaar te combineren zijn (maar: leer ze eerst afzonderlijk kennen!). Overvloed en de Toverdrank van de alchemisten zijn prima combinaties, kan ik je verzekeren. Lees de kaarten goed door, probeer ze langzaam uit in je spel en kijk of ze bij je passen. Als hulp kun je ook gebruikmaken van de vooraf bedachte sets, die in de handleidingen staan vermeld. Dat is altijd een fijne en goede basis om de kaarten te leren kennen en de combinatiekracht te leren waarderen.

Titel: Dominion uitbreiding: Alchemisten en Overvloed
Uitgever: 999 games
Genre: kaartspel