logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Spel recensie: Claim, White Goblin Games

In Claim ga je de strijd aan om het verloren koninkrijk! Wat er is gebeurd weet niemand, alleen dat de koning met zijn hoofd in het wijnvat is gevonden. En dat daarmee de chaos uitbreekt, mag duidelijk zijn. De vijf groepen die vredig samenwoonden kijken elkaar argwanend aan. Wie zal de macht grijpen? Uit welk van de vijf facties zal de nieuwe koning opstaan? Of wordt het één van de twee menselijke spelers, die de schepsels als pionnen tegen elkaar uitspeelt? De tijd zal het leren in Claim, een listig kaartspel van White Goblin Games.

Twee kansen

In het spel Claim wordt de strijd beslecht in twee rondes. De 52 kaarten van het kaartspel worden geschud. Alle facties worden daarmee met elkaar vermengd. Iedere factie heeft strijders met een strijdmacht van 0 tot 9, maar sommigen hebben een streepje voor. Zo overwinnen Ridders bijvoorbeeld altijd de Goblins, en kunnen de Dubbelgangers zichzelf laten voordoen als elk van de andere facties. De strijd mag beginnen! In de eerste ronde krijgt iedere speler 13 kaarten in handen. Daarmee gaan ze de strijd aan. De overige kaarten vormen de trekstapel. De bovenste kaart van de trekstapel wordt de inzet van de eerste strijd. Speler 1 speelt zijn eerste kaart: laten we als voorbeeld een Zombie met strijdmacht 4 nemen. De andere speler moet die aanval nu overtreffen met een Zombie met strijdmacht 5 of hoger, dan pas wint hij de strijd. Of een Dubbelganger, want die kan net doen of hij een Zombie is. Altijd handig! Maar speel verstandig: de vraag is namelijk of de omgedraaide kaart wel de moeite waard is om voor te vechten! Want de verliezer krijgt de volgende kaart op de trekstapel, die om een gedekte stapel wordt gelegd. Na 13 rondes hebben jullie allebei dus 13 kaarten. Sommigen heb je gewonnen, anderen heb je gekregen omdat je had verloren. De strijdende kaarten gaan in principe naar de aflegstapel. Mits je een Zombie speelt, want die heeft als speciale kracht dat hij in de Fase 1 naar de scorestapel van de winnaar gaat.

Ronde 2

In de tweede ronde van Claim strijd je om de punten. Door de speciale vaardigheden van de Zombies heb je al wat overwinningspunten in je Scorestapel weten te verzamelen, want alle Zombiekaarten gaan in Fase 1 naar de winnaar. In Fase 2 is die macht voorbij, maar zijn het de Dwergen die een voordeel kunnen bieden. Dwergen gaan namelijk direct naar de scorestapel van de verliezer! Zet dus in Fase 1 niet te hoog in op de Dwergenstrijders… Verder speel je het spel als in Fase 1, maar dan niet met een kaart als inzet. De laatste winnaar mag als eerste een strijdkaart neerleggen. De andere speler moet die overtreffen, of verliest. Simpel als dat. Deze fase kun je dus ook redelijk snel spelen.

Tellen maar

Het draait in Claim om het grootste aantal aanhangers per factie. De vechtstatus van de kaarten doet er in dit geval helemaal niet toe. ook al heb je drie kaarten met 7, 8 en 9, en je tegenstander vier kaarten met 0, 1, 2 en 3, dan wint je tegenstander, simpelweg omdat-ie meer kaarten heeft. Het is dus het aantal kaarten per factie dat bepaalt of je met die factie gewonnen hebt. En heb je minstens drie van de vijf voor je gewonnen, dan wordt jij de nieuwe koning! Tot het volgende gevecht begint…

Conclusie over Claim

Dit is echt een super leuk kaartspel, dat je eerst een keer voor de fun moet spelen voor je de diepere strategie ervan kunt ontdekken. Het lijkt namelijk heel eenvoudig, maar door de speciale vaardigheden van bepaalde facties kun je jezelf behoorlijk in de vingers snijden als je een verkeerde keuze maakt. Zo is het slim om in Fase 1 met Zombies te winnen (die gaan direct naar je Scorestapel) maar moet je in Fase 2 juist met Dwergen verliezen. Zo zijn er nog een paar andere tactieken die je kunt inzetten – alle uitzonderingen staan natuurlijk in de handleiding omschreven, maar ook op handige kaartjes die je binnen handbereik kunt houden. Het spel is overzichtelijk (2×13 beurten) en daarmee netjes afgebakend. De kaarten zijn leuk en fantasierijk getekend, wat een absoluut pluspunt is. Lekker cartoonesk, een tikje vreemd en wat meer bizar. Een geweldig spel voor 2 spelers!
Door: CooleSuggesties
Score: Claim krijgt 9 van de 10 punten.

Informatie

Claim, White Goblin Games
Genre: kaartspel,
Tijdsduur: 20 minuten.
Voor 2 spelers. Leeftijd: vanaf 8 jaar.

Speelgoed en spellen koop je bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.