logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Spel recensie: Claim 2, White Goblin Games

Vorig jaar gingen we de strijd aan om de heerschappij over een bizar en magisch land te veroveren. In Claim krijg je een fikse strijd tussen verschillende facties om in twee rondes een overmacht aan kaarten te behalen (lees vooral ook even onze review over Claim, daar vertellen we precies wat de bedoeling is van het spel). Dit snelle spel heeft een opvolger gekregen met Claim 2. Opvallend is dat dit spel los te spelen is, maar ook als uitbreiding te gebruiken is voor Claim. Ben je een beetje uitgekeken op Claim of zoek je een extra uitdaging? Dan is Claim 2 hét aangewezen spel voor jou. Maar ook als je een van beide moet kopen omdat je enthousiast bent geworden, is Claim 2 een goede optie boven de originele Claim. Het geeft wat meer uitdaging dan het eerste spel, omdat de verschillende facties meer speciale krachten hebben. Laat ik ze even voorstellen:

Zieners geven je een speciale vaardigheid in de eerste ronde. Win je een ronde met een ziener in die fase, dan mag je in de eerste ronde eerst op de stapel kijken of die kaart je bevalt. Daarna mag je bepalen of je die kaart van de stapel prefereert boven een van de kaarten op tafel.

Draken zijn bizar machtig. Die zijn zo indrukwekkend, dat je zo maar de volgende slag mag beginnen, of je de slag nou wint of niet… Dat kan je een strategisch voordeel geven als je een heel goede kaart wil uitspelen in de volgende beurt.

Gnomen en reuzen werken samen. Alle gewonnen gnomen komen voor je op tafel te liggen. Zodra je een slag met reuzen wint, wordt er een gnoom van je tegenspeler geplet. En andersom, natuurlijk…

Trollen kun je maar een per slag winnen. Win je de slag met twee trollen? Dan moet je de trol met de laagste waarde apart leggen. De speler die de volgende slag wint, krijgt die trol. Speel ze dus vooral wanneer je op het punt staat een aantal slagen te winnen, zodat je die trollen ook allemaal naar jouw kamp laat lopen.


Recensie over Claim 2

CooleSuggesties topper

Claim 2 is een geweldige versie van Claim. De tip om ze te combineren en te mixen is een goede suggesties, het geeft wat meer afwisseling in het spel. Maar je kunt Claim 2 ook gewoon los spelen. Daarbij is deze versie voor wat meer gevorderde speler, hoewel het spel nog steeds erg toegankelijk blijft. Gewoon goed de handleiding lezen, dan komt alles goed. De vormgeving is erg goed en stoer, klasse gedaan!

Score: 9


Informatie

,
White Goblin Games Genre: strategie,
Tijdsduur: 25 minuten. Voor 2 spelers. Leeftijd: vanaf 10 jaar. Prijs: euro.

Speelgoed en spellen koop je bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.