Spel recensie: Bloqs

Zoek je een lekker spel om mee te bouwen, te kiezen en je medespelers te plagen? Dan is Bloqs een geweldig spel om mee aan de slag te gaan. De bedoeling is heel eenvoudig. Wie als eerste een kubus heeft gebouwd van 3x3x3 blokjes, is de winnaar. Daarvoor moet je blokjes verzamelen via het speelbord… en de kubussen van andere spelers. De regels zijn simpel, het bouwen een stukje lastiger!

De eerste stappen Bloqs

De bouwstenen van Bloqs zijn net als Tetris in verschillende vormen. Je hebt een eenvoudig blokje van 1x1x1, maar ook een staafje van drie blokjes op een rij, een hoekje van drie blokjes of een L-vorm… en van alles daar tussenin. Die verschillende blokken leg je in het midden van het speelbord op de daartoe behorende vlakken. Geen probleem, ze staan voorgedrukt. Daarna leg je de witte fiches op de cirkels van het speelbord. Op iedere fiche heb je aan het begin van het spel een sticker geplakt meteen actie daarop of een afbeelding van zo’n bouwsteen. De fiches komen ondersteboven op het bord – je ziet dus niet wat voor plaatje er op de fiche staat.

Spelen maar!

Nadat je de poppetjes op hun beginpunten hebt gezet, kan het spel beginnen. Ben je aan de beurt? Dan dobbel je met de dobbelstenen en mag je jouw poppetje verzetten. Naar links of naar rechts, dat is jouw eigen keuze. Vervolgens is het heel eenvoudig: voer de actie uit die op de fiche staat. Kom je op een witte fiche, dan moet je hem omdraaien en zie je wat je mag pakken of doen. Is het fiche al een keer omgedraaid? Dan weet je wat je te wachten staat! Je hoeft de fiches na gebruik dus niet weer terug om te draaien – hoewel dat wel mag, mocht je het iets moeilijker willen maken. Staat er een steentje op de fiche? Dan mag je die pakken en als bouwsteen voor jouw kubus gebruiken. Heb je een actie te pakken? Dan mag je – afhankelijk van de actie:

• Een kubusdeel stelen van een medespeler
  • Een kubusdeel naar keuze pakken van de stapel

Kom je op een vakje waar een medespeler staat? Dan moeten jullie een kubusdeel ruilen. Let wel: dat moet een blokje zijn dat je zo kunt pakken. Dus niet het onderste uit de stapel!

Voor experts

Wil je het spel een stapje moeilijker maken? Dan kun je gaan voor de Maestro-versie. Daarbij komen speelkaarten in het spel, die je een extra actie of handeling toestaan. Je mag de kaarten zelf inzetten tijdens je beurt. Op die manier bepaal je bijvoorbeeld wat de uitkomst van de dobbelsteen zal worden of dat je van locatie wisselt met je medespeler. Ook kun je ervoor kiezen om een kaart te spelen waarmee je een ander kubusdeel kunt pakken. altijd handig!

Ga direct naar Bloqs op BOL.com.

Recensie over Bloqs

Bloqs is een eenvoudig spel dat je ruimtelijk inzicht en bouwtalenten combineert met een eenvoudig bordspel. Het draait grotendeels om plannen en geluk, hoewel het afpakken van stenen van je medespelers een flinke impact kan hebben op het spelverloop. Het spel is fraai uitgevoerd. Het idee van de omkeerbare fiches is erg leuk. Het is echt een verrassing wat je mag pakken. Hoewel je de stenen open moet laten liggen na gebruik, vonden wij het een leuke twist om ze weer om te draaien. Zo heb je ook een stukje memory verwerkt in het spel. De handleiding is helder en duidelijk. Het laat eigenlijk maar op 1 punt een vraag staan: wat te doen als er één soort bouwsteen op is?

Titel: Bloqs
Uitgever: Pumpkin Games
Genre: strategie