Spel recensie: Baby boomer bingo, DGTL Detox

De herfst is in meer dan volle gang: tijd om lekker binnen te blijven en de verwarming goed omhoog te zetten… of om die warmte in gezelligheid op te zoeken. Wij kropen rond de tafel voor een potje Baby Boomer Bingo, hoewel wijzelf (als ouders) en onze kinderen allebei niet tot dé doelgroep behoren. De strijd gaat namelijk tussen de babyboomers (die nu 60-70 jaar oud zijn) en de millennials, die tussen 1980-1995 geboren zijn. Maar dat mag de pret niet drukken. Let the games begin!

Zoek het weerwoord

Het spel is vrij eenvoudig en lijkt sterk op What do you meme? dat we eerder recenseerden. In Baby Boomer Bingo krijgt iedere speler vier kaarten met uitspraken van millenials. Het is snel duidelijk dat dit niet zomaar uitspraken zijn, maar weerwoorden tegen de stugge, kritische en belerende toon die de baby boomers kunnen aanslaan. Vroeger was alles beter, fijner, gezelliger en knusser… toch? Nee joh! Ook zij hebben zo hun beperkingen. En het is aan de Millennials om daar een snedig weerwoord op te hebben om ze met de neus op de feiten te drukken. Eén speler leest de kritische uitspraak van een Babyboomer voor. De andere spelers kijken nu naar de kaarten in hun hand en leggen de meest passende kaart neer. De combinatie van het Babyboomer-portret en de tekstkleur op de Millenialkaart geeft aan op welk vakje alle spelers een rondje mogen leggen… mits ze die hebben. Simpel, niet? En zo speel je Baby Boomer Bingo!

Ga direct naar Baby Boomer Bingo op BOL.com.

Recensie over Baby Boomer Bingo

In vergelijking met What do you Meme is Baby Boomer Bingo echt het ondergeschoven kindje. Het puilt uit van de vooroordelen en het kan zomaar gebeuren dat je geen enkele millenial-kaart hebt die bij de Baby Boomer uitspraak past. Bovendien zijn de uitspraken best direct vertaald, waardoor de nuance in veel gevallen verloren is gegaan. Vooroordelen spelen natuurlijk de boventoon in dit spel, wat ook zorgt voor een wat wrange nasmaak. Het is naar onze mening te kritisch, te snedig om echt grappig te zijn. En dat is erg jammer, want in de basis had het een leuk partyspel kunnen zijn. Nu is het eerder een mogelijkheid voor millennials om samen te spannen tegen de oude garde.

Score: 6

Titel: Baby Boomer Bingo
Uitgever: DGTL Detox