Spel recensie: 7 Wonders Duel

Sommige bordspellen zijn zo leuk, dat het zonde is dat je ze niet altijd kunt spelen. Gelukkig zijn er van een aantal daarvan kleinere en compactere versies, zoals van 7 wonders. De spelvariant 7 Wonders: Duel is speciaal ontwikkeld voor 2 spelers. Soms zijn dat soort spellen compleet overbodig, maar in dit geval is het echt een schot in de roos.

Wat is er zo speciaal aan spellen voor 2 spelers?

Je zou het misschien niet zeggen, maar als je kijkt naar spellen (of het nu gaat om bordspellen of kaartspellen), maakt het aantal spelers wel degelijk uit. Je hebt daarbij spellen die leuker zijn met meer spelers (de partyspellen, bijvoorbeeld), en spellen die je prima kunt spelen met 3-6 spelers. Ga je van 3 naar 2 spelers, dan krijg je een heel andere speldynamiek. Het is dan echt een strijd die je speelt met je opponent, waarbij er nadruk komt te liggen op tempo en strategie. Waar veel fabrikanten het grote spel simpelweg indikken tot een 2-persoons variant, heeft 7 Wonders het concept genoeg aangepast om ook echt te werken als een duelspel.

De winnaar is aan zet

Met een spel voor 2 spelers moet jij je tegenstander klem proberen te zetten, zodat eigenlijk alleen nog maar kan reageren op jouw zetten in plaats van het doorvoeren van zijn of haar strategie. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn als je aan de verliezende kant staat. Gelukkig is hier een mooi evenwicht in ontstaan. Om zetten uit te kunnen voeren, moet je namelijk middelen inzetten, waardoor je niet onbeperkt zetten kunt uitvoeren; het is een evenwicht zoeken tussen het zoeken naar manieren om punten te scoren en middelen te verwerven. Zo win je direct het spel als je alle zes de types wetenschapskaarten binnenhaalt. Maar ook op het gebied van grondstofkaarten, geldkaarten en legerkaarten is het een touwtrekken, waarbij je deels afhankelijk bent van het aantal soortgelijke kaarten die je tegenstander in bezit heeft. Richt je allebei je pijlen op eenzelfde type kaart, dan is het echt een race tegen de klok!

Geduld uitoefenen

7 Wonders: Duel duurt 3 ronden. Ieder ronde heeft (net als bij het grote spel) zijn eigen set kaarten. Die leg je in een bepaald patroon op tafel, waardoor je niet alle kaarten kunt zien of pakken. Om de beurt pakt iedere speler een kaart om toe te voegen aan zijn of haar koninkrijk. Daardoor speel je weer meer kaarten vrij, waar je tegenstander uit kan kiezen. In de eerste ronde verzamel je vooral goederen, in de andere rondes ga je bouwen aan je wereldwonder en verzamel je wetenschapskaarten. Het is hierbij echt plannen geblazen, omdat je niet wil dat je tegenstander ineens toegang krijgt tot fantastische kaarten. Het dus denken aan je eigen gewin, maar ook aan het dwars zitten van je tegenstander!

Ga direct naar 7 Wonders: Duel op BOL.com.

Recensie over 7 Wonders: Duel

7 Wonders: Duel is best een pittig spel, waarbij je op een aantal factoren moet letten. Hierdoor is het een mooie mix van tactiek en geluk: je kunt immers niet bepalen hoe de kaarten op tafel komen te liggen. Door je kansen te spreiden en slim te spelen kun je flink wat punten verdienen, maar het tij kan in een mum van tijd keren. Dat maakt 7 Wonders: Duel zo spannend!

Titel: 7 Wonders: Duel
Uitgever: Asmodee
Genre: kaartspel