logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Veilig op de weg: waarom een slipcursus volgen?


We zitten steeds meer op de weg. Iedere dag wordt je er – met name tijdens de spits – weer op pijnlijke wijze aan herinnert, als je hoort hoe veel kilometers files er in ons land staan. Het is dan ook helemaal niet vreemd dat er zo veel ongelukken gebeuren op de weg. Maar wist je dat een heel groot deel van die ongelukken voorkomen kunnen worden? Tijdens onze slipcursus van het Safety Experience Center in Rosmalen leerden we veel over veiliger rijden.

Anti-slipcursus

Onze intentie van deze cursus was om beter om te kunnen gaan met gladheid. De afgelopen jaren heb ik namelijk drie keer een incidentje gehad, waarvan eentje met blikschade (toen slipte een andere auto tegen die van mij aan). De andere twee keer maakte ikzelf een glijer. De ene keer op een stukje glad wegdek door ijs, een andere keer omdat er een flink pak bladeren lag. Je kunt je voorstellen dat ik nu niet zo happig meer ben op het rijden met gladheid op de weg! Reden te meer om deel te nemen aan deze anti-slipcursus. Wat moet je doen als je in de slip raakt? Hoe kun je de auto weer onder controle krijgen? Je kunt veel leren uit je auto theorie examens, maar de praktijk is vaak toch anders. Vol goede moed begonnen we aan onze cursusdag.

Meer dan slippen alleen

Tot onze verbazing begon instructeur Bas echter over algemene veiligheid in de auto. Als je zo’n groep bij elkaar hebt, kan ik me ook voorstellen dat je op die manier de weg een stuk veiliger kan maken. Al pratende ontdekten we de grootste gevaren op de weg. Dankzij nieuwe technieken als ABS en ESP raken we immers minder snel in de slip op glad wegdek (uitzonderingen daargelaten, blijkbaar), waardoor de rijveiligheid in het algemeen al flink in het gedrang komt. Dit bleken een aantal grootste afleidingen en grote gevaren op de weg:

  • Radio bedienen.
  • Telefoongesprek (daardoor heb je 35% minder aandacht voor de weg).
  • Woon-werk concentratie. Je bent moe wanneer je ’s avonds naar huis rijd, met alle perikelen nog in je hoofd.
  • Vermoeidheid door te lang blijven rijden of te laat achter het stuur kruipen.
  • Roekeloos rijden. ‘dat haal ik nog wel’. ‘Ik kan dat, ik rijd zo veel’.
  • Te weinig afstand houden.

Verhelpen

Natuurlijk zijn een flink aantal van deze oorzaken makkelijk te verhelpen. Maar door verschillende tips en technieken maak je het nog een stuk veiliger. Zo kregen we uitleg over de beste zithouding in de auto, maar ook dat je bijvoorbeeld bij het sturen niet moet overpakken, zoals de meeste aanwezigen hadden geleerd, maar altijd moet doorgeven. Dat is een stuk veiliger. Zo kregen we nog tal van tips en technieken. Tijd om het in de praktijk te gaan testen!

In de praktijk

Het Safety Experience Center Rosmalen heeft een geweldige omgeving, die ze helemaal op hun behoeftes hebben ingericht. Achter hun gebouw ligt een enorm terrein, die in een soort kleine circuits is opgedeeld. Een aantal daarvan zijn behandeld met een speciale coating, zodat het wegdek zo glad is als ijs. Je hebt maar 30% grip wanneer het nat is! In die gecontroleerde omgeving mochten we alle informatie in de praktijk gaan brengen. En wel in super chique Mercedessen. In eerste instantie konden we wennen aan de auto en het ‘nieuwe sturen’ zoals het werd genoemd door mijn autogenoten. Dat was wel even anders, kan ik je vertellen. Nu nog moet ik me er soms echt bewust van zijn om niet over te pakken tijdens het sturen!

Glad ijs en remmen

Het echte werk begon toen we de auto’s hadden verkend en ontdekt. Samen met twee gezellige medecursisten, Jos en Thijs (vader en zoon) zat ik in een auto. Om de beurt hebben we bij twee verschillende onderdelen geoefend: remmen en rijden met gladheid. Het is knap confronterend om te zien hoe lang je remweg is als je plots moet remmen. Onze instructeur was zo moedig om in de berm te staan, met wij als coureurs die op de weg in zijn richting reden. Op een bepaald moment gaf hij het teken dat we moesten remmen… en zelfs in die gecontroleerde omgeving met een flink verkortte reactie tijd hadden we hem vaak aangereden, wanneer hij op de weg had gestaan! Hetzelfde ging op voor het rijden met gladheid. Rustig rijden is het devies, maar dankzij de getoonde technieken leerden we ook hoe je moet sturen als je in een onderstuur of bovenstuur geraakt. Natuurlijk was het wegdek hier wel extreem glad, maar het is op binnenwegen niet ondenkbaar dat je zo’n glad wegdek kunt tegenkomen.

Wat ik tijdens deze dag als belangrijkste leerpunt heb ervaren is dat kijken erg belangrijk is. Kijken waar je heen gaat, dan ga je daar ook ‘vanzelf’ naar sturen. De instructeur gaf erg fijne uitleg en daarnaast was het ook gewoon gezellig met de mede-cursisten. Ik heb er zeker wat van opgestoken en ik raad iedereen aan om een anti-slipcursus te volgen.

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.