Spel recensie: Slide Quest

Slide Quest is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2019. Of het spel in de prijzen gaat vallen moeten we nog even afwachten, het kan nog alle kanten op. Het spel beloofd echter veel goeds, het heeft een smartphone-game feel overgebracht naar een leuk en hectisch bordspel. Qua vormgeving en illustraties lijkt het al op een game, natuurlijk, en al helemaal als je kijkt naar de titel. Slide Quest. Dat klinkt als een game die je uren kunt spelen. Offline!

Knikkerbaan

slide quest bordspel

Het spel Slide Quest is gebaseerd op een oud spel, dat zichzelf dus al lang en breed bewezen heeft. Je kent het vast wel: een houten plaat, hangend aan vier touwen, waarbij je een knikker moet bewegen van het ene punt naar het andere. De enige manier om de knikker te bewegen, is om aan de touwen te trekken. Doe je dat, dan gaat de plan aan een kant omhoog en rolt de knikker de andere kant op. Wanneer je twee touwen beweegt, maakt het een schuine beweging… je begrijpt wel wat ik bedoel. Tel daar een aantal leuke hinderissen bij op een een te gekke vormgeving, en je snapt dat dit spel er alleen al aantrekkelijk uitziet. In plaats van touwen maak je bij Slide Quest overigens gebruik van een soort wipwapjes, waarmee je het bord kunt bewegen. Zo moet je van het startpunt naar het eindpunt bewegen, waarbij je de gele streep op het spelbord moet volgen.

Gamificatie

slide quest close up

Om dit spel wat extra’s te geven, krijg je een aantal opties waar je uit kunt kiezen. Zo kun je de moeilijkheidsgraad bepalen door te spelen met het aantal levens dat je jezelf gunt. Je verliest levens door een staaf dynamiet om te laten vallen, maar ook wanneer je door één van de gaten valt die op het speelbord zijn verwerkt. Die zitten telkens op een andere plek, afhankelijk van het ‘level’ dat je speelt. Is een parcours voltooid, dan pak je de plaat eruit en vervang je hem door een nieuwe plaat. Ben je een leven verloren? Geen nood! Op een aantal kaarten kun je nieuwe levens scoren mocht je de uitdaging aan durven.

Ga direct naar Slide Quest op BOL.com.

Recensie over Slide Quest

Het spel Slide Quest is erg leuk om te spelen met jongere kinderen. Het vergt nog al wat communicatieve vaardigheden, en zeker met de toenemende druk kan het er wild aan toegaan. Het ridderpoppetje is aan de onderkant voorzien van een knikker, waardoor hij redelijk soepel over het bord beweegt… maar niet dusdanig dat hij er meteen van afrolt. De uitdagingen om extra levens op te pikken en alle obstakels te voorkomen is erg leuk. Pluspunt is dat kinderen dit spel ook alleen kunnen doen, maar maximaal met vier verschillende spelers. Voor oudere kinderen kan het een hilarisch spel zijn, maar je moet wel het geduld kunnen opbrengen om het poppetje rustig te bewegen… anders gaat het mis!

, Asmodee
Genre: cooperatief, Tijdsduur: 15-45 minuten.
Voor 1-4 spelers. Leeftijd: vanaf 7 jaar. Prijs: 24.95 euro.