Gadget review: Skullcandy Crusher Wireless

Sommige mensen willen niets minder dan de best klinkende koptelefoon. Een pittige uitdaging, want iedereen let op andere dingen wanneer ze naar muziek luisteren. Een muzikant let op heel andere elementen dan een zanger, een filmliefhebber of feestbeest zal weer op andere elementen letten bij het luisteren van muziek. Het is dan ook altijd lastig om een waarde-oordeel te vellen over de geluidskwaliteit. Ik ben bijvoorbeeld niet even gecharmeerd van een heel aanwezige bas, terwijl anderen daar van smullen. Vandaag kijk ik naar de Skullcandy Crusher Wireless, in ieder geval een koptelefoon met een lekker eigenwijs uiterlijk.

Model

Als je naar de Skullcandy Crusher Wireless kijkt, zie je al meteen dat het een lekker eigenwijs modelletje is. Ik houd echt van de uitgesproken styling. Lekker retro, maar toch modern en trendy. Dikke pluspunten daarvoor! Ze hebben uitgesproken pluche oorkussens, die zijn afgewerkt met een imitatieleer. Daardoor houden ze redelijk wat van het omgevingsgeluid tegen – de headset zelf bevat geen actieve ruisonderdrukking (hoewel er wel een versie is mét ruisonderdrukking, mocht dat je ding zijn). De koptelefoon heeft bovendien forse bedieningsknoppen, waarbij je al aan de vorm ziet waarvoor ze dienen. Zo kun je ook op de tast makkelijk de koptelefoon bedienen. Hoewel het een fors model is, kun je hem opvouwen en relatief compact in de meegeleverde draagzak meenemen. De oorschelpen zijn niet plat op te vouwen, maar dat is ook iets van de laatste tijd bij duurdere modellen.

Degelijke bouw

Skullcandy is een merk dat zich vooral richt op trendy modellen en toestellen, voor mensen die regelmatig een nieuwe koptelefoon kopen omdat het beter bij de huidige trends past. Dat zie je terug in de prijs, maar ook in de materiaalkeuze. Ook de Skullcandy Crusher Wireless is gemaakt van kunststof. Deze heeft een matte afwerking en voelt degelijk aan. De oorschelpen hebben een stevige vulling en zijn afgewerkt met kunstleer. Ook vind je een stukje stof/leer bovenop de hoofdband, wat een leuke touch is. De knoppen aan de onderkant van de koptelefoon zijn gemaakt van plastic, maar ze reageren snel en adequaat. Er is ook de basschuif op de linkeroorschelp die in het begin wat stijf was. Met de schuif regel je een tweede paar drivers die alleen low-end haptische feedback bieden, en met deze schuifregelaar kun je bepalen hoeveel (indien aanwezig) extra bas je wilt.

Stevige pasvorm

Uit het model blijkt ook de sportieve kant van Skullcandy. De Crusher Wireless klemt namelijk redelijk stevig om je hoofd, waardoor je rustig door kunt gaan met waar je ook mee bezig bent. De onderkant van de hoofdband is afgewerkt met een wat stroeve coating, wat de pasvorm nog meer ten goede komt. De oorschelpen zijn bovendien redelijk klein – mijn oren pasten er maar net in (en toegegeven, dat zijn redelijke exemplaren, maar het komt niet vaak voor dat ze met een over-ear klem komen te zitten).

De bediening

Afspeelknoppen zijn allemaal eenvoudig en logisch ingericht. De drie knoppen op de rechter oorschelp kun je muziek pauzeren / afspelen, het volume aanpassen, nummers overslaan en heb je toegang tot de persoonlijke assistent van je telefoon. Ze klinken een beetje luid zijn als je erop drukt – in sommige gevallen kun je ze zelfs door de muziek horen. Aan de positieve kant is er geen merkbare audiovertraging bij het bekijken van video’s, dus als u de neiging heeft om veel video’s te bekijken, hoeft u zich hier geen zorgen over te maken.

De geluidskwaliteit

Hoewel de geluidskwaliteit van de Skullcandy Crusher Wireless een voorkeur heeft voor vol klinkende muziek met een duidelijk aanwezige bas, vond ik het niet slecht. Omwille van het testen (en mijn voorkeur 😉 ) hield ik de basschuifknop uitgeschakeld, zodat ik naar muziek kon luisteren zonder de hulplijn van de extra driver. Ook dan is er een nadruk op de lage tonen – waardoor ze een ultieme koop zijn voor fans van dance en pompende bassen, zeker omdat die bas nog extremer ingesteld kan worden met de schuifregelaar. Voor films is het geluid overigens ook erg goed, met name actiefilms trekken echt de aandacht! Jammer genoeg hebben de lagere tonen van het middensegment wel te leiden onder de baspartij, die vallen een beetje weg.

Ga direct naar Skullcandy Crusher Wireless op BOL.com.

Recensie over Skullcandy Crusher Wireless

Een koptelefoon kopen is het maken van afwegingen op alle fronten. Stijl, pasvorm, uiterlijk en natuurlijk ook de geluidskwaliteit. Ondanks dat het voor deze prijs niet de best klinkende hoofdtelefoon is, levert Skullcandy wel een heel mooi compleet plaatje. Ze zijn een solide alternatief voor iedereen die een vol geluid wil, om wat voor reden dan ook. Daarbij is het zeker geen slechte hoofdtelefoon voor dagelijks gebruik – de accu gaat minstens 40 uur mee en de bouwkwaliteit is zeker voldoende voor de nodige reizen. Bovendien bieden ze ook een behoorlijke isolatie tegen geluid van buitenaf.

Skullcandy Crusher Wireless, Skullcandy
Meer weten?
Prijs: 139 euro.