Spel recensie: Setup, Asmodee

Als je Setup voor het eerst ziet, kan een vergelijking met Rummikub en MahJong je niet ontgaan – ware het niet dat Setup beduidend anders te spelen is. Laten we eens kijken naar dit snelle gezelschapsspel!

Het doel van Setup

Het doel is eigenlijk heel simpel: rondom het spelbord is een scorebord geprint, waarop jij met je pion mag voortbewegen. Haal je als eerste de finish? Dan heb je gewonnen! Hoe veel stappen je mag bewegen, dat bepaal je met iedere zet. Je verdient namelijk punten door het maken van reeksen.

Reeksen maken, punten scoren

Voor je het spel begint, krijgt iedere speler een plankje met daarop vier stenen. Ook aan de zijkant van het spelbord leg je vier stenen neer, open en bloot. Dat is de algemene trekstapel waar iedere speler gebruik van mag maken. In het midden van het spelbord leg je vier stenen neer, dat is de basisopstelling. Je maakt een reeks door op het spelbord combinaties te maken van dezelfde cijfers óf van een reeks in dezelfde kleur (die – heel slim – allemaal een ander symbool hebben gekregen. Dat maakt het spel toegankelijker voor mensen die moeite hebben met het onderscheiden van de kleuren).

Kies verstandig

Heel belangrijk om te onthouden is dat je één reeks mag aanleggen/neerleggen. Gebruik daarvoor de stenen op het bord dus verstandig en combineer de stenen op jouw plankje met die van de algemene trekstapel om een zo lang mogelijke reeks te maken. Maak je toevallig andere (kleinere) reeksen tijdens het leggen? Dan verdien je bonuspunten. Leg je bijvoorbeeld een reeks van 3-4-5-6 in dezelfde kleur, maar ligt de 5 naast twee andere vijven? Dan krijg je twee punten extra.

Punten scoren voor een ander

Een leuke bijkomstigheid is dat je punten kunt verdienen voor je tegenspelers. Het spelbord is namelijk zo ingedeeld, dat iedere speler eigen kleurvakjes heeft. Wordt er een reeks (of bonusreeks) gemaakt met stenen die op deze kleurvakjes liggen? Dan krijgt de betreffende speler 1 of 2 punten. Hoe tof is dat? Na je ronde verzet je jouw pion (en misschien zelfs eentje van je tegenspelers) en vul je jouw plankje en de algemene trekstapel weer aan tot 4. Nu mag de volgende speler zijn ding doen.

Ga direct naar Setup op BOL.com.

Recensie over Setup

Setup is een leuk spel dat verrassend snel is. Alleen ons eerste potje kwam boven de 15 minuten uit. Het is snel op te zetten en weer op te ruimen, wat het een leuk spel maakt voor tussendoor. Erg veel strategische diepgang is er niet: je kunt bijvoorbeeld ook niet je zet vooraf bepalen, maar je beurt hoeft met het beperkte aantal stenen ook niet lang te duren. Het is de truc om zoveel mogelijk punten binnen te harken met de 8 stenen die je tot je beschikking hebt, zonder anderen in de kaart te spelen – en dat maakt het wel leuk. Dat je soms reeksen kunt doorbreken of de achterloper even een zetje in de rug kunt geven, maakt het nog wat spannender.

Titel: Setup
Uitgever: Asmodee
Genre: bordspel