Game review: Session: Skate Sim

Het is eigenlijk vreemd dat sommige sporten heel goed zijn vertegenwoordigd in games, terwijl je anderen nauwelijks ziet. Denk bijvoorbeeld aan skateboarding-games, die (gezien de grootte van de sport) best goed zijn vertegenwoordigd, terwijl je maar weinig games tegenkomt over bijvoorbeeld Cricket. Session: Skate Sim is een skateboardsimulator van de bovenste plank. In tegenstelling tot veel concurrenten richt het zich minder op arcade, maar meer op experts. Maar hebben ze daar het skateboard misgeslagen?

Full control

De besturing van jouw personage is op een briljante wijze vormgegeven. Zo bestuurt elke analoge stick één van je twee voeten. Trucs voer je uit door met elke stick te vegen, te draaien of te rollen – en dat is lastiger dan je denkt! Vooral omdat sommige trucs (net als in het echt) afhankelijk zijn van een perfecte timing, snelle reflexen of precies genoeg druk. Dat maakt het spel zeker niet voor de beginners geschikt, hoewel de eenvoudige trucs ook een meer eenvoudige bediening vergen. Deze manier van besturen is dan misschien lastig, het zorgt er ook voor dat je jouw skateboard als geen ander kunt besturen. Het lijkt wel op fingerboarden – het is nog wachten op een klein skateboard dat je op je joysticks kunt duwen 🙂

Features

• Herbeleef de jaren 90: de gouden eeuw van skateboarding is in de game gereproduceerd
  • Een schat aan content: een sandbox-game met een journey-mode voor liefhebbers van missies – 50 hoofdmissies, 54 zijmissies en 60 missies met andere skaters
  • Iconische spots: skate door getrouwe reproducties van 3 steden – Philadelphia, New York en San Francisco
  • Speel met 16 pro-skaters:  Annie Guglia, Antiferg, Beagle, Billy Marks, Daewon Song, Dane Burman, Donovan Strain, Jahmir Brown, Louie Barletta, Manny Santiago, Mark Appleyard, Nora Vasconcellos, Ribs Man, Ryan Thompson, Samarria Brevard, Torey Pudwill
  • 50 skateboarding-merken

Zelf uitvogelen

Als je kijkt naar de moeilijkheid van sommige trucs, is het best bijzonder om te zien dat je weinig tutorial-mogelijkheden ter beschikking hebt. Je krijgt wel een zetje in de goede richting, maar een mogelijkheid om je technieken te finetunen krijg je niet, tenzij je ze gewoon op straat uitprobeert. Dat vraagr van jou als gamer een ongelofelijke toewijding en discipline – en het is de vraag of je dat ervoor over hebt. Grappig detail: op iedere console en pc is de bediening gelijk (ja, ook op de pc ben je gebonden aan een controller!), zodat je jouw skills makkelijk kunt showen als iemand anders dezelfde game heeft op een ander platform.

Zin in een uitdaging?

Session: Skate Sim is dan ook echt voor de die-hard gamers, die zich willen vastbijten in moeilijke materie. De beloning van de game zit hem in het zoeken naar plekken om je trucs uit te voeren en die te perfectioneren. Er wordt namelijk niet, zoals met veel arcadegames, gewerkt met punten en fysieke beloningen. Het is realistisch en eerlijk, maakt geen bombarie van het skaten en brengt het in feite helemaal terug naar de basis. Lekker ronddwalen door een stad, zoekend naar hellingen! Dat maakt de sfeer van de game ook niet heel erg spannend. Het is een normale, bijna kleurloze omgeving – waarbij de afwezigheid van andere weggebruikers heel erg opvalt. Ja, het zou moeilijker worden als er mensen op straat rondlopen, maar het ziet er nu wel heel erg lock-down uit :s

Ga direct naar Session: Skate Sim op BOL.com.

Recensie over Session: Skate Sim

Als je met geduld klaar zit om een ​​zware leerervaring te doorstaan, is Session: Skate Sim echt een game voor jou. Het vergt maximale concentratie en oefening om de meest spannende trucs tot in per fectie uit te voeren. Ben je een casual speler? Dan wil je deze game waarschijnlijk links laten liggen! Het spel biedt te veel uitdagingen, te weinig begeleiding en de wereld waarin je moet skaten is kaal en kil, met krampachtige ‘gesprekken’ die het een beetje leuk moeten maken… maar waar het spel jammerlijk faalt. De bediening is inventief en buitengewoon goed doordacht, maar de rest van de game is niet aangenaam om te spelen.

Score: 5

Info

Session: Skate Sim