Boek recensie: Semper Sol, Marloes Morshuis

Semper Sol is het langverwachte vervolg op de dystopische thriller Quotum, die al in 2020 verscheen. In dat boek schetste Marloes Morshuis een bizarre werkelijkheid waarbij alle landen ter wereld actie ondernemen op de overbevolking op onze planeet. Ieder land gaat daar op een andere manier mee om, zo lazen we. In onze regio, de Euro-Unie, wordt het quotum gehandhaafd door mensen onderaan de ladder te zetten, met minimale middelen, voeding en een minimale gezondheidszorg. Niet echt moord dus, maar wel een structurele verwaarlozing. Deze mensen worden Slinkers genoemd. De aanstelling van president Fox zet dit echter in een stroomversnelling. Hij wil sneller voldoen aan het gestelde quotum!

Slinkers

In het eerste boek heb je al wat kunnen lezen over de behandeling van deze Slinkers, met de broers Axel en Tommy in de hoofdrol. Zij kunnen niet accepteren wat er allemaal gebeurt. In het kamp waar ze verblijven ontdekken ze een bizar plot tegen de slinkers, opgesteld door de geheime organisatie Angeli Terrae, ofwel aardengelen. Zij wilden de voedselfabrieken vergiftigen en de schuld daarvan in de schoenen van de slinkers schuiven. Axel, Tommy en hun vrienden konden daar een stokje voor steken, maar niet zonder in het vizier van deze organisatie te komen. Vanuit Angeli Terrae kijk je ook mee over de schuiver van Yannis, die de opdracht had om Axel en zijn vrienden te vermoorden. Hij staat op een lastig punt, want: wie moet hij geloven… wat is de beste keuze? Zwicht hij voor de groepsdruk en kiest hij voor zijn eigen veiligheid, of volgt hij zijn gezonde verstand? Je komt het niet te weten en kunt alleen zijn handelen volgen.

Dieper verhaal

Het is fijn om te ontdekken dat Semper Sol meer diepgang geeft in het verhaal, wat eigenlijk mijn grootste kritiekpunt was op Quotum – Project Z. Het geeft niet alleen meer aandacht aan de verschillende personages, maar ook aan het wereldbeeld en de achterliggende gedachtes, waardoor je meer in het verhaal komt… maar het is soms wel wat te omschrijvend vanuit een derde persoon, waardoor het wat minder aangrijpt dan het eerste deel. Het kost wat meer moeite om erin te verdrinken en als een echte pageturner te verslinden. Daarnaast waren sommige omschrijvingen iets te vergezocht, als er een poëtische twist in moest, terwijl dat vrij weinig toevoegt.

Ga direct naar Semper Sol op BOL.com.

Recensie over Semper Sol

Semper Sol neemt je mee naar de duistere wereld van Quotum en laat niet alleen de kleine wereld van Axel, Sunny en Tommy zien, maar vooral ook het wereldbeeld krijgt een priminentere rol in dit boek. Daardoor is het een stuk imposanter dan Quotum – Project Z, maar ook wat minder intiem. De vertelwijze is nog altijd wat statig en afstandelijk, wat het in combinatie met die afstandelijke omschrijvingen niet altijd goed doet. Toch kon ik me meer in dit boek vinden dan in het vorige deel, vooral ook omdat het wat meer de diepte ingaat en meer vertelt over wat er allemaal gaande is in de wereld.

Titel: Semper Sol
Uitgever: Lemniscaat
Aantal pagina’s: 412