Een schrijver duikt in het misdaadleven. Recensie: A kind of murder

A Kind Of Murder is een bijzondere thriller die je meeneemt naar de Amerikaanse jaren 60 van de vorige eeuw. Daar maak je kennis met een echtpaar, Walter en Clara Stackhouse. Voor de buitenwereld lijken ze gelukkig, maar in feite is Clara depressief en geeft Walter voor alles en overal de schuld. Niet echt leuk dus. Hun vijf-jarige huwelijk is dan ook alles behalve gelukkig. Bovendien is Clara ontzettend jaloers: wanneer hij bijvoorbeeld met een meisje staat te praten op een feestje, denkt zij meteen dat hij vreemdgaat. Wat hij uiteindelijk ook doet, maar dat terzijde…

Stadje opgeschud

Dan wordt hun stadje opeens opgeschud. Bij een bushalte, gelegen naast een kleine diner, wordt een brute moord gepleegd op een vrouw. Ze wordt talloze keren neergestoken. Een brute moord, zeker in die tijd zorgde het voor veel ophef. En de misdaad trekt meteen de aandacht van Walter. Naast architect is hij namelijk ook schrijver van korte verhalen. Niet professioneel, maar hij probeert in dat genre voet aan de grond te krijgen. Zijn passie ligt bij misdaadverhalen. En dus verzamelt hij talloze artikeltjes van misdaden, misdrijven en andere lugubere berichten.

Politie

Het leventje suddert langzaam door. De ruzies tussen Clara en Walter lopen steeds hoger op, wat uiteindelijk ertoe lijdt dat Clara naar haar moeder reist, omdat die – voor de zoveelste keer – denkt te zullen sterven. Tijdens de busreis stopt de bus weer bij het kleine eetcafé… en Clara zal nooit op de plaats van bestemming aankomen. Ze ligt aan een viaduct. Is ze zelf gesprongen, of heeft iemand haar geduwd? Een overenthousiaste politiecommissaris weet precies hoe de vork in de steel zit en probeert zowel Walter als de man van de eerst-vermoorde vrouw te beschuldigen van de moord. Maar hebben ze het wel gedaan? Dat is de grote vraag. De twee weduwnaren draaien ook om elkaar heen, elkaar argwanend bestuderend.

Conclusie over a kind of murder

A Kind Of Murder is een thriller die ontzettend traag op gang komt. De filmmakers hebben er alle tijd voor genomen om Walter en Clara neer te zetten als mensen, waarbij vooral Walter de aandacht krijgt. Er worden tijdens de film bewust dingen weggelaten, die op een later tijdstip worden ingevuld. Dat is storend tijdens het kijken, maar komt later zeker goed. De sfeersetting is briljant. De jaren 60 zijn mooi neergezet. Niet zo pop-artachtig als in sommige series, maar lekker burgerlijk, met strakke colbertjes en dikke koltruien eronder. Hoewel het verhaal traag op gang komt en er een paar inconsistenties in het verhaal lijken te zitten, is het einde spannend – en vreemd tegelijk. Door: Score: a kind of murder krijgt 7 van de 10 punten.