Boek recensie: De school van Goed en Kwaad, Soman Chainani

Binnenkort kun je genieten van De School van Goed en Kwaad op Netflix, maar het boek kun je al zo oppakken en lezen (of beluisteren op Storytel, natuurlijk). Wij ontvingen een exemplaar om ons in te leven in het magische verhaal en schrijven graag over wat je kunt verwachten!

Sprookjesachtige school

De School voor Goed en Kwaad vertelt het verhaal van Agatha en Sophie. Het zijn tieners die in een klein dorp wonen, in een ver verleden. In het dorpje gaat een spannende mythe: eens in de vier jaar worden er namelijk twee kinderen ontvoerd, om nooit weer terug te keren. Volgens de verhalen worden ze ontvoerd door De Schoolmeester, die de kinderen naar de School van Goed en Kwaad stuurt… om ze onderdeel te laten uitmaken van verschillende sprookjes. Eens in de zoveel jaar krijgt het dorpje namelijk een paar magische sprookjesboeken, die door de plaatselijke boekhandel nauwlettend worden overgeschreven (wat normaal was in vroeger tijden, natuurlijk, voordat de drukpers bestond).

Vrienden en tegenpolen

Agatha en Sophie zijn elkaars tegenpolen, maar kunnen eigenlijk niet zonder elkaar. Agatha is donker en stil, gehaat door het dorp. Ze woont in het dorp en krijgt van haar moeder levenslessen over de natuur en haar eigenschappen. Een heks, dus. En wie wil vriendinnen worden met een heks? Juist: niemand! Sophie is daarentegen heel precies over haar uiterlijk en uitstraling. Ook best wel arrogant en enorm egoïstisch, waardoor ook zij geen vrienden had. Toch werden ze toch vrienden en begonnen ze van elkaar te houden. En… Sophie droomt ervan om een prinses te worden. Die kans is ook echt aanwezig, want als je ontvoerd wordt door de Schoolmeester… dan kun je ook een échte prinses worden. Terwijl de meeste dorpelingen hun ramen dichtspijkeren op de nacht dat de Schoolmeester wordt verwacht, wacht Sophie op haar lot. Haar prinsessenlot, compleet met een knappe prins en alles. Agatha vind het allemaal maar onzin, maar is ontzettend beschermend naar haar vriendin toe. Als Sophie daadwerkelijk word ontvoert, klampt zij zich aan Sophie vast en wordt ze meegenomen naar de magische school, waar niemand echt het bestaan van weet. Er is alleen één probleem… Agatha komt in de School van Goed, Sophie in de School van Kwaad. Precies waar ze zichzelf dus niet zien!

Vergissing … of niet?

Het grootste deel van het boek zijn de meiden dus bezig om die vergissing recht te zetten. Daar kijk jij als lezer ook erg naar uit. Het is hartverwarmend om te zien hoe ver Agatha gaat om in de School van Kwaad terecht te komen, al is het maar om haar vriendin te helpen. En Sophie? Die doet ook haar best om uit die kwaadaardige school te ontsnappen, waar ze echt niet thuishoort met haar mooie haar en prinsessenkleding. En stiekem ontdek jij als lezer dat Agatha en Sophie precies op de juiste plek zitten! Dat veroorzaakt een wereld van verraad en hoop.

Ga direct naar De School van Goed en Kwaad op BOL.com.

Recensie over De School van Goed en Kwaad

De School van Goed en Kwaad is een heerlijk fantasyverhaal die een nieuwe blik werpt op de sprookjeswereld. Goed en kwaad – het lijkt zo zwart-wit neergezet in de sprookjesverhalen, maar het is een schimmige wereld vol grijstinten. Dat maakt dit boek al bijzonder en spannend. Tel daarbij een keur aan wonderlijke leerkrachten, een magisch Blauw Bos en bizarre bewakers bij op, en je kunt je hart ophalen aan een sprookjeswereld waar je stevig voor in de schoenen moet staan. Het is vlot geschreven, heeft heel wat spannende momenten, maar ook één groot kritiekpunt. Het zwakke personage dat Agatha op het eind van dit boek neerzet komt niet overeen met de powervrouw die ze is wanneer ze Sophie helpt. Het einde komt daardoor wat rommelig en chaotisch over, en dat is jammer.

Titel: De School van Goed en Kwaad
Uitgever: Harper Collins
Aantal pagina’s: 432