Boek recensie: Scenario, Thomas Acda

Thomas Acda ken je waarschijnlijk van het cabaretduo Acda en de Munnik, dat al een aantal jaar niet meer actief is. Vanaf die tijd is Thomas te zien in films, series, reclamefilmpjes van niet-nader-te-noemen-supermarktketens…. en van zijn boeken. Scenario is namelijk het tweede boek dat van zijn hand komt, na zijn boek van vorig jaar: Onderweg met roadie. Wij doken in Scenario, maar ontdekten al snel dat de luisterboekvariant eigenlijk leuker was!

Bijzondere schrijfstijl

Waarom genoot ik van dit boek meer als luisterboek dan als de papieren variant? Welnu… dat komt eigenlijk door de manier van schrijven. Die is heel vertellend en chaotisch, Thomas springt van de hak op de tak. Zinnen en zinsconstructies zijn daarbij echt ondergeschikt aan het moment of de locatie, de grap of de omschrijving die Thomas probeert neer te zetten. Let maar eens op: als je het boek begint te lezen, probeer je toch het unieke Amsterdamse accent van de schrijver in de vertelling te verweven. En dat kan duizend keer beter… als je de schrijver het boek zelf laat voorlezen! Dat doet hij overigens vol overgave op Storytel, hoewel de eerste paar pagina’s wat aarzelend ten gehore worden gebracht.

Het verhaal van Scenario

In Scenario krijg je het levensverhaal van Oscar, een tekstschrijver van liedjes die in Amerika een cursus scenario-schrijven volgt onder de bevlogen leiding van Seth Michal Donsky, een behoorlijk zelfingenomen man die op unieke wijze vertelt hoe je een script moet schrijven (en zijn leerlingen vooral laat zien welke fouten ze allemaal hebben gemaakt). Tijdens deze cursus maakt hij kennis met de excentrieke acteur Sam Bezemer, een Nederlander met wie onze hoofdpersoon Oscar direct een klik heeft. Vanaf het begin van de cursus vertelt Oscar over alle gebeurtenissen en verwikkelingen die zich de afgelopen weken hebben voorgedaan… vanaf het vliegveld, op het moment dat Oscar het land wordt uitgezet.

Afpersing en beïnvloeding

Scenario draait om het verlangen om te behagen, om het ultieme scenario te schrijven. Vanaf het moment dat Sam en Oscar besluiten om samen te wonen om kosten te besparen, gaat het eigenlijk mis. Ze gaan zich bemoeien met buurman Disco (een bijnaam voor de luid-muziekspelende buurtbewoner) en merken dat hij om onduidelijke redenen wordt afgeperst. Dat zou een geweldig verhaal zijn voor hun scenario! De beide mannen storten zich in het verhaal, maar komen al snel terecht in een chaotisch web van verwikkelingen en misverstanden, ongeluk en misschien soms wel een beetje misdaad. Wat er uiteindelijk toe leidt dat beide heren worden begeleid naar het vliegveld, om nooit het land meer in te mogen.

Ga direct naar Scenario op BOL.com.

Recensie over Scenario

Een boek waarvan je de uitkomst al weet, maar nog niet in alle finesse en waarvan de conclusie ook nog niet helemaal vaststaat. Dat levert altijd een bepaalde spanningsboog op.Thomas Acda zet met Scenario een chaotisch en hakkelend verhaal neer, waarbij de verteller duidelijk regelmatig is afgeleid door zijn verleden. ‘De Warrige Man’ is natuurlijk een type dat Thomas op het lijf geschreven is, zijn techniek om van de hak naar te tak – en weer terug – te springen is tot in de puntjes verfijnd. Zijn sarcastische toon en honende steken doen het heel goed op papier… maar nog beter als je ze door de schrijver zelf laat voorlezen.

Scenario,
Uitgever: Lebowski, 304 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789048835829. Prijs: 22.99 euro.