Boek recensie: Sarcastisch woordenboek, James Napoli

Het is niet altijd moeilijk om de wereld eerlijk en serieus te bekijken. Dat is ook helemaal niet nodig. Het is soms veel beter om alles met een korreltje zout te nemen, met sarcasme als het hoogste goed. Tenminste, dat vind ikzelf, met sarcasme en zelfspot als een soort hoogste goed om de wereld te aanschouwen. Het sarcastisch woordenboek zal je helpen om de wereld door een bijzondere bril te bekijken… een stukje eerlijke kritiek, met grappige opmerkingen en een bijzondere blik als kers op de taart.

Woordenboek van A to Z

Het sarcastisch woordenboek is geen cursus sarcasme of een verzameling van sarcastische opmerkingen – het is letterlijk een woordenboek met een sarcastische uitleg. Je zou het kunnen zien als een encyclopedie met sarcastische stukjes uitleg over de verschillende onderwerpen, zoals Alfred Hitchcock, Magnetron, Moeite, Rommelmarkt en nog veel, veel meer. Per woord zul je een korte omschrijving vinden (soms letterlijk een zinnetje), maar soms ook wat langere uitleg over het betreffende onderwerp. Dat maakt het een grappig boekje om te lezen – hoewel het sarcasme soms een beetje richting het cynisme gaat, met een wat negatieve ondertoon. Minpuntje daar. Aan de andere kant is het ook knap lastig om de hele tijd sarcastisch te zijn! Het mag duidelijk zijn: het Sarcastisch Woordenboek gaat alle kanten op, letterlijk van Aandelen tot Zwembad… en alles wat daar tussen zit. Het boekje gaat dus werkelijk alle kanten op, waardoor je een heel compleet beeld krijgt van de wereld om je heen.

Ga direct naar Sarcastisch woordenboek op BOL.com.

Recensie over Sarcastisch woordenboek

Het Sarcastisch Woordenboek is niet altijd even geslaagd. Sarcasme is een dunne lijn tussen kritisch en grappig, en die wordt regelmatig overschreden. Niet met rasse schreden, maar toch. Daardoor wordt het boek soms wat melig, dan weer wat negatief of cynisch. Dat is wel jammer, maar dat neemt niet weg dat het grootste deel van dit woordenboek best grappig is. Leuk om te lezen en door te bladeren, maar daar blijft het ook wel bij. Het is daarmee een grappig woordenboekje voor mensen die altijd grappig proberen te zijn maar niet lukken, of voor mensen die simpelweg té serieus zijn in het leven. Vooral voor hen, eigenlijk.

Sarcastisch woordenboek,
Uitgever: BBNC Uitgevers, 368 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789045325385. Prijs: 14.99 euro.