Door de harde lockdown en het ‘gedwongen’ thuis zitten, zorgen gezelschapsspellen meer dan ooit voor verbinding tijdens de feestdagen. Nederlanders houden in deze periode traditioneel al van samen een spel spelen. Zo komt er bij 43% traditiegetrouw een spel op tafel met Kerst en bijna een derde (32%) van alle Nederlanders speelt een gezelschapsspel op oudjaarsavond. Voor 40% daarvan is Oudjaar zelfs geen Oudjaar zonder een spelletje gespeeld te hebben. Zo blijkt uit onderzoek van Kien / Panel Wizard* in opdracht van de Rotterdamse spelleninnovator Identity Games.
Kerst en Oudjaar zijn ieder jaar weer populaire gelegenheden om spellen uit de kast te halen. Jan Maurits Duparc, Chief Creation bij Identity Games, is dan ook niet verbaasd over de grote aantallen Nederlanders die tijdens deze dagen een spel spelen. “Mensen spelen vooral voor de gezelligheid (90%) en voor de ontspanning (64%), maar ook omdat het zorgt voor verbinding. Zo vindt maar liefst 87% dat een gezelschapsspel een gevoel van verbinding en saamhorigheid brengt. Escape Room The Game is hier een mooi voorbeeld van. De huidige coronaperikelen versterken deze gevoelens waarschijnlijk alleen nog maar meer en vergroten de behoefte aan samen een spel spelen. Zeker nu we in een harde lockdown zitten en er buiten de deur niet veel vermaak meer te vinden is.”
Wederzijdse irritaties
Hoewel een spel spelen leuk is en verbindend kan zijn, zorgt het soms ook voor wederzijdse irritaties. Ook met Kerst en Oud en nieuw. Het meest irritante gedrag van medespelers is niet tegen je verlies kunnen (22%). Gevolgd door valsspelen (21%) en ondertussen op je mobieltje kijken (17%). Mannen ergeren zich iets vaker dan gemiddeld als iemand valsspeelt (24% versus 21%). Bij vrouwen is dat 18%.
Monopoly geliefd en gehaat
Monopoly voert volgens het onderzoek de lijst aan met Neerlands meest populaire en minst geliefde spellen. “Blijkbaar hou je van of haat je Monopoly. Het is leuk om te spelen, maar het kan natuurlijk ook heel lang duren. Bovendien leent het zich nogal voor valsspelen en niet tegen je verlies kunnen. Gelukkig zijn er verschillende versies in omloop. Wij merken zelf dat Monopoly nog steeds ongekend populair is. Dat blijkt onder meer uit de talloze tailor made-versies die wij ieder jaar maken voor de meest uiteenlopende doelgroepen en in allerlei categorieën, zoals Monopoly Friends of Monopoly Efteling. Maar wie toch iets anders wil spelen, is BBC Earth: Animals nog een suggestie voor de feestdagen”, aldus Duparc.
Speelgoed en spellen koop je bij:
*Over het onderzoek
Het onderzoek naar de emotie en ervaring van consumenten bij het spelen van spellen is begin december 2020 uitgevoerd door Kien / Panel Wizard in opdracht van Identity Games. Totaal aantal respondenten: 1052. Leeftijd respondenten: 16 jaar – 60 jaar en ouder. Het onderzoek is uitgevoerd conform de richtlijnen ISO 20252 (marktonderzoek) en ISO 26362 (access panels).