Boek recensie: Salades voor de lunchbox, Alexander Hart

In Nederland hebben we een brood-cultuur. Als ontbijt, als lunch… en als het even kan ook ’s avonds, want wat kun je nu niet op brood smeren? Toch is het maar saai, iedere dag weer brood, minstens twee keer per dag. Ik verveelde me regelmatig als ik weer eens moest kiezen wat er op brood moest gaan. Voor uitgebreide sandwiches heb ik meestal niet zo’n zin (en het zou ook een tikje oneerlijk zijn naar de jongens, die op school hun bammetjes eten), maar telkens weer kaas, vlees of die overdosis zoetigheid… nee, dat is ook niet alles. En dus zijn we geruime tijd geleden overgestapt op lunchsalades. Inspiratie genoeg, maar het kan altijd beter. Daarom was ik wel benieuwd naar het boek Salades voor de lunchbox!

Stevige kost

Wat als eerste opvalt, is dat het best stevige salades zijn om te eten. Er zit in iedere salade wel iets van noedels, rijst of peulvruchten: echte vullers die machtig op de maag liggen. Natuurlijk houd je dat voor de middag wel zoet, maar soms wil je juist ook een wat lichtere salade. Die zijn in dit boek wat schaarser, helaas. Vooral in het begin van het boek tref je een klassieke caprese of een nicoise, verder op in het boek zijn wat lichtere salades met gekookte kip en een pittig sausje of een regenboogsalade met verschillende soorten geraspte groente. Vlees en vis worden in dit boek ook niet geschuwd, met een voorkeur voor tonijn uit blik en gekookte kip. Niet helemaal ‘binnen 5 minuten klaar’ als je de kip nog moet koken, maar die kun je natuurlijk in bulk koken en bewaren.

Variatie

Het is wel leuk om te zien hoe je kunt variëren met de inhoud van je salade – en hoe makkelijk dat eigenlijk is. Natuurlijk kom je regelmatig dezelfde ingrediënten tegen, zoals kerstomaatjes of paprika, lente-ui of feta, maar dankzij deze basisrecepten kun je weer lekker experimenteren met je eigen salades. Veel groenten zijn vers en moeten geraspt of gesneden worden, anderen – zoals kikkererwten – komen gewoon uit blik. Dat maakt de gerechten eenvoudig te maken. Met de verrassende dressings maak je een lunch salade helemaal op smaak en geef je er een draai aan.

Ga direct naar Salades voor de lunchbox op BOL.com.

Recensie over Salades voor de lunchbox

Weg met het brood, tijd voor vitamines met een lekkere lunchsalade! Anders is het knap lastig om aan je dagelijkse portie groente en fruit te komen. In dit boek vind je niet alleen een aantal klassieke gerechten, maar ook salades met noodles, granen en zaden, peulvruchten en bonen. Van stevige maaltijdsalades tot een fris tussendoortje. De dressings maken de salades vaak af. Het is een fijn boek voor de beginnend salademaker, je vind met een paar basisingrediënten een mooie hoeveelheid recepten, telkens in een andere samenstelling. De fotografie is helder en clean, misschien een tikje geel, maar wel heel eerlijk en smakelijk.

Salades voor de lunchbox,
Uitgever: Deltas, 96 pagina’s, paperback.
Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789044758221. Prijs: 15.95 euro.