Game review: Rune Factory 5

Sommige games weten de tand des tijds prima te doorstaan. Bepaalde franchises worden alsmaar beter, anderen steunen sterk op nostalgie. Rune Factory is nieuw voor mij, maar de franchise is toch al zo’n zestien jaar oud. Tijd voor ons om in de magische boerderijgame Rune Factory 5 te duiken!

Het verhaal van Rune Factory

Nou ja – daar moet je eigenlijk niet al te lang bij stilstaan. Je wordt rond de stad Rigbarth gevonden met geheugenverlies, waarbij jij je aansluit bij SEED, een groep verkenners die door kerkers sluipen om na een aantal gevechten zaden te planten op de rug van landdraken (…). De basis van het spel draait om het verbouwen van gewassen, ze verkopen en ermee koken. Het is dus echt een boerderijsimulatie in de basis. Je moet kweken, verzorgen en kiezen. Iedere landdraak die je vind biedt je een nieuw stukje landbouwgebied. Ook helpen zij je om een winkeltje te beginnen. Hoe aardig is dat? Door gebruik te maken van een snelreisfunctie kun je snel tussen de verschillende gebieden bewegen. En dat is wel nodig, want alles draait om het verstrijken van de tijd. Blijf je te lang weg, dan zullen je gewassen verpieteren!

Opdrachten en feesten

Zodra je toegang krijgt tot jouw werkplaats, de Silo, ontmoet je Eliza, waarmee je bepaalde dingen in de stad kunt organiseren. En dat gaat heel eenvoudig. Je kiest het soort festival en de aangegeven datum. Het spel regelt de rest! Daarnaast kun je verschillende taken voltooien, waarmee je toegang krijgt tot bepaalde vaardigheden en items. Sommige van de opties stellen je in staat om pantsers en upgrades te maken, ijzer smeden voor wapens en upgrades, en chemie, waarmee je drankjes en dergelijke kunt maken. De vaardigheden zijn leuk en zorgen voor de nodige afwisseling en uitdaging: wat is het beste wapen dat je kunt maken?

Smooth graphics

Rune Factory 5 ziet er mooi uitgewerkt uit. De details zijn op zijn eigen manier goed verwerkt in het spel, hoewel ze zich natuurlijk goed verschuilen achter een cartooneske stijl die past bij dit genre. Soms lijken de graphics iets te zwaar te zijn voor een normale Nintendo Switch, het duurt dan even voor alle textures goed zijn geladen. Een kleine smet op het spel. Je ziet trouwens alles vanuit derde persoon, wat je een goed overzicht geeft over de wereld en je omgeving.

Ga direct naar Rune Factory 5 op BOL.com.

Recensie over Rune Factory 5

Houd je van RPG’s of boerderijsims? Dan zul je waarschijnlijk genieten van deze game. Het onspannen tempo, de RPG-elementen en mooie graphics maken dit spel de moeite waard. Dit spel is niet zonder problemen, soms lijkt het te zwaar voor de Nintendo Switch te zijn – en dat is erg jammer. Het verhaal is een tikje aan de vreemde kant, met al die draken, maar grappig is het zeker. En het werkt bijzonder goed! De veelzijdigheid van activiteiten, groeimogelijkheden en telkens nieuwe ontdekkingen maken het een spel dat niet snel zal vervelen.

Info

Rune Factory 5
Uitgever: Mindscape