Op het moment dat dit spel binnenkwam, was de eerste reactie van Tim en Bram: ah, een soort Pokemon! Daarmee bedoelden ze natuurlijk de TCG-variant, zoals er zovelen van bestaan. Toch is RiftForce heel anders dan dat, hoewel het wel wat elementen van de bekende TCG heeft. Na het spelen van de eerste potjes waren we erg enthousiast over Riftforce… maar laat ik bij het begin beginnen.
De Riftforce
Riftforce is een soort energie die door de aarde stroomt. Het doel van het spel is om als eerste 12 riftforce-punten te verkrijgen. Is dat gelukt? Dan is het spel afgelopen. Aansluitend bij het Riftforce scorebord worden 5 landschapskaarten gelegd, waaraan jij strijd tegen je tegenstander. Iedere kaart is een locatie, waar je kaarten kunt aanleggen. Hoe krijg je die Riftforcepunten? Welnu: door vijanden te verslaan, bijvoorbeeld. Voor iedere vijand krijg je 1 Riftforce punt. Voor sommigen zelfs meer, maar daarover vertel ik dadelijk. Een andere manier is tijdens het aanvullen van je hand. Voor iedere locatieplek waar jij staat zonder dat er een tegenstander is, krijg je ook een punt.
Groepen verzamelen
In het spel zitten tien soorten strijders, ieder aangevoerd door een magiër. Op die magiërkaart staat wat deze types doen. Iedere kaart van eenzelfde type heeft dezelfde vaardigheden en kracht. Alleen het aantal levenspunten verschilt. De ene kaart zal dus eerder verslagen zijn dan de andere kaart. Nadat je volgens de regels vier magiërs hebt gekozen, mag je alle bijbehorende kaarten pakken en ze goed schudden. Daarbij neem je zeven kaarten op hand. Daarmee mag je gaan spelen. Je kunt nu:
- Kaarten neerleggen (maximaal 3) op het spelbord. Die kaarten leg je aan jouw kant van de landschapstegels. Je mag drie kaarten aan 1 landschapskaart leggen, of je legt ze aan drie aaneengesloten landschapskaarten.
- Aanvallen, waarbij je maximaal drie kaarten een aanval kunt laten uitvoeren volgens de vaardigheden van de betreffende magiër. Daarbij moet je wel een kaart uit je hand afleggen.
- Je hand aanvullen tot 7 kaarten. Hierbij mag je bovendien Riftforce-punten verschuiven, als jij kaarten hebt liggen aan landschapskaarten waar jouw tegenstander niet ligt.
Tellen of kleur bekennen
Er is een heel leuk element, die het spel dynamisch en eerlijk houdt. Als je kaarten speelt, mag je je daarbij laten leiden door 2 elementen: de soort kaart óf het cijfer dat er op staat. Je moet één van die elementen kiezen, het mag niet allebei. En als je drie vuurkaarten met een 5 speelt, dan is dat gewoon heel toevallig 🙂 . Ga je over tot de aanval, dan moet je een kaart uit je hand inleveren die aan jouw eisen voldoet. Wil je vuurkaarten spelen die op tafel liggen? Dan moet je een vuurkaart inleveren. Wil je kaarten spelen met het cijfer 6? Dan moet je een kaart met het cijfer 6 op de aflegstapel leggen. Die beperking heeft een fijne flow op het spel. Het beperkt je in je handelen, maar daarmee wordt je ook een beetje beteugeld. Val je een kaart aan en berokken je daarmee schade? Dan krijgt je tegenstander schadefiches tot het aantal levenspunten is bereikt. Op dat moment is de kaart verslagen en heb jij weer een Riftforce-punt gescoord!
Ga direct naar Riftforce op BOL.com.
Recensie over Riftforce
Riftforce is een snel en strategisch spel, dat heel overzichtelijk is. Je hoeft eigenlijk maar vier vaardigheden te onthouden, wat het spelen bijzonder prettig maakt. De handelingen per beurt zijn ook te overzien, waardoor ze snel te spelen zijn. Voer bij het vechten de handelingen volledig uit als je ze speelt, en maak gebruik van de speciale vaardigheden om extra impact en punten te vergaren. Voer de genadeslag uit met een Kristalkaart voor een extra Riftforce punt, bijvoorbeeld, of gebruik je luchtkaart om twee vijanden schade toe te kennen. Het grappige is bovendien dat je dit spel kunt uitvoeren als je tegenover elkaar zit, maar ook als je naast elkaar zit.
Score: 9
Informatie
Titel: RiftforceUitgever: White Goblin Games
Genre: kaartspel
Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 2 tot 2 spelers.
Leeftijd: vanaf 10 jaar.
Adviesprijs: 19.99 euro.
Speelgoed en spellen koop je bij: