De paus als popster: The Young Pope

the young popeAls je The Young Pope ziet, of er van hoort, zul je denken dat je met een ontzettend religieuze dramaserie te maken krijgt – misschien zelfs wel een biografie. Dat is echter absoluut niet zo! The Young Pope is eigenlijk een verhaal over wat er zou gebeuren als er een jonge Amerikaan aan het hoofd van de kerk zou komen. Met zijn eigen denkbeelden, en zijn eigen verhaal. Deze serie gaat dan ook over de eerste maanden van Lenny Belardo, die in de kerk door het leven gaat als paus Pius XII.

Diep levensverhaal

Lenny Belardo is een gecompliceerde persoon, die als weeskind opgroeide bij zuster Mary. Door die opvoeding in het gelovige weeshuis heeft hij genoeg meegekregen over het geloof, maar ook heel wat meegemaakt in het dagelijks leven in Amerika. Daar heeft hij genoeg aan overgehouden, maar een rechtvaardigheidsgevoel hoort daar zeker bij. Zodra hij aan de macht komt, laat hij ook merken dat hij het helemaal niet eens is met de manier waarop De Kerk gerund wordt. En door zijn positie als Paus kan hij die veranderingen gewoon doorvoeren. Lenny is ontzettend conservatief in zijn opvattingen, maar heel vooruitstrevend in zijn handelen. Kritisch, grof, maar tegelijk warm en hartelijk. En dol op zijn cherry coke.

Spannende hoofdrollen

Het succes van de serie The Young Pope is zeker te danken aan de hoofdrolspeler, Jude Law, die een perfecte afwezige zonderling neerzet, die uit de hoogte spreekt als hij zijn veranderingen doorvoert. Diane Keaton neemt de rol van zuster Mary op zich, de beschermelinge van de paus. Zijn assistent, zogezegd, maar ze is eerder een soort vervangend moeder. De regisseur: “De serie gaat over de duidelijke tekenen van Gods bestaan en de even duidelijke tekenen van Zijn afwezigheid. Over hoe je naar geloof kunt zoeken en het kunt verliezen. Over de druk van heilig zijn, die bijna ondragelijk is als je tegen verleidingen vecht en er alleen maar aan toe kunt geven. Over de innerlijke strijd bij de immense verantwoordelijkheid als hoofd van de katholieke kerk en de dagelijkse problemen van een eenvoudige man die tot paus werd gekozen.”

Conclusie over The Young Pope

The Young Pope is een geweldige serie. Kritisch, sarcastisch en scherp, waarbij het ook tegelijk warm, hartelijk en open is. Een mooie setting, goed acteerwerk en een hooghartige houding maken het verhaal boeiend en intrigerend tegelijk. Door: Score: The Young Pope krijgt 4,6 van de 5 punten.