Review met de film Tenet

Tenet is ontegenzeggelijk dé film van 2020. Deels door het feit dat de bioscoopwereld een tijdje op zijn gat heeft geleden door de coronacrisis en natuurlijk het feit dat regisseur Christopher Nolan (“Dunkirk”, “Inception”) achter de camera heeft gezeten en het briljante acteerwerk van John David Washington (“BlacKKKlansman”), Robbert Pattinson (“The Lighthouse”), Elizabeth Debicki (“Guardians of the Galaxy Vol. 2”) en Kenneth Branagh (“Murder on the Orient Express”) hun medewerking hebben verleend aan dit indrukwekkende verhaal.

Geheime diensten

Het verhaal draait allemaal om onze mysterieuze held van het verhaal, die gedurende de hele film overigens naamloos blijft (hoe knap is dat?) Onze beste held wordt tijdens een missie in de opera, tijdens een terroristische aanval, ontvoerd door Russische extremisten. Hij wil daarbij – tijdens een martelsessie die netjes wordt overstemd door een voorbijrijdende trein – zelfmoord plegen middels een zelfmoordpil, maar dat blijkt een nepperd te zijn. Toch komt hij weer in Amerikaanse handen, door wie hij wordt opgelapt en weer in het veld wordt gezet. Wie zou deze man namelijk nog kunnen verdenken? Met een gebaar (vingers in elkaar verstrengeld) en het woord Tenet wordt hij op pad gestuurd om een onverklaarbare en volstrekt onbekende missie tot een goed einde te brengen.

Tijdreizigers

Al snel komt onze naamloze held in een web van tijdreizigers en Russische maffia terecht. Er blijkt namelijk een techniek te zijn, waarmee je de tijd letterlijk kunt omdraaien. De hele wereld wordt op zijn kop gezet. De tijd loopt achteruit. Koud is warm, vuur wordt ijs. De Russische maffia probeert hier dankbaar gebruik van te maken, maar onze held ziet er ook het nadeel van in. Als de techniek namelijk verkeerd wordt gebruikt, dan zou het wel eens het einde kunnen betekenen van de hele wereld! Maar dan moet hij eerst begrijpen hoe de techniek werkt en hoe hij die kan stoppen. Een race tegen de klok begint… letterlijk. Daarbij wordt hij geholpen door een mysterieuze man, die hem net genoeg vertelt om verder te kunnen… maar niet genoeg om alle puzzelstukjes in elkaar te zetten.

Bekijk hieronder de trailer van Tenet

Tenet – een must-have in de collectie van iedere filmliefhebber – is vanaf 21 december beschikbaar op 4K UHD, Blu-ray™, DVD en Video on Demand en vanaf 15 december op EST via o.a. Pathé Thuis, iTunes, Ziggo, KPN, bol.com en Mediamarkt.

Recensie over Tenet

Tenet is – zonder enige twijfel – een verwarrende film. Daar zijn we het allemaal mee eens. Er wordt flink gegoocheld met het principe tijd en de natuurkundige wetten. Alles wat niet kan worden verklaard,wordt simpelweg afgedaan met een ‘dat is nu eenmaal zo’. Lekker makkelijk en ook wel fijn dat je er niet al te lang over hoeft stil te staan. Na de tweede helft van de film wordt het wel verwarrend, omdat de tijd dan soms vooruit loopt, soms achteruit. En dat is en blijft verwarrend. De acteurs zetten prima prestaties neer, de actie is goed en indrukwekkend in beeld gebracht. Tenet is een film die je twee of drie keer moet zien om die tijdloops goed te kunnen plaatsen, maar het verhaal er omheen is niet diep genoeg om het in de herhaling ook interessant te houden.

Ga direct naar Tenet op BOL.com.