logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Review: Starfield, XBOX


Huh? Nu nog een review over Starfield? Maar die is toch al een jaar oud? Ja, dat klopt. Destijds heb ik hem gemist, maar dankzij de nieuwe update (daarover dadelijk meer) heb ik een nieuwe kans om in mijn virtuele ruimteschip te springen en het ruime sop te kiezen.

De grootsheid der dingen

Starfield zet je trouwens wel even in perspectief. Dat is zowel een sterk punt van de game als een zwakte: je reist namelijk zomaar rond in het universum en trekt van planeet naar planeet om grondstoffen te delven, nieuwe nederzettingen te bezoeken en missies uit te voeren. Die grootsheid maakt dat jij je wat nietig kunt voelen en waardoor de vaart niet al te hoog ligt in deze game (tenzij je onder vuur wordt genomen op een planeet of in je ruimteschip). Aan de andere kant heb je zo veel vrijheid, dat je het spel kunt inrichten zoals jij dat wilt. Wil je als een soort mijnwerker grondstoffen verzamelen, je items upgraden en ze verkopen voor een levendige handel? Dat kan. Wil je halsoverkop missies induiken om de strijd aan te gaan? Ook dat is een optie… en alles daar tussenin.

Niet bijzonder, wel goed uitgewerkt

Het is knap lastig om binnen dit genre nog echt origineel uit de hoek te komen. Dat heeft Bethesda wel geprobeerd door het mining-principe toe te voegen aan de game, maar je speelwereld, verdeeld over drie grote facties, piraten en terrormorphs, zijn niet heel bijzonder origineel en verrassend. Wel geef ik ze pluspunten voor de uitwerking. De confrontaties, connecties en banden voelen geloofwaardig aan en zijn erg goed uitgewerkt. Het voelt alsof de vetes inderdaad al sinds jaar en dag worden uitgevochten – en dat maakt dit spel weer een genot om te spelen. Zeker als je niet vies bent van wat politieke intriges en spanningen, gevechten met opportunistische piraten en zo nu en dan op pad wilt om mysterieuze artefacten op te sporen. Praat met mensen om je heen en laat je stem horen om jouw Starfield-wereld verder vorm te geven. Het kan gewoon!

Aanpassen

Starfield begint met het aanmaken van een personage, waarbij je zelf bepaalt hoe jouw karakter er uitziet (zoals je gewend bent) en deze kunt voorzien van een achtergrondverhaal. Daarmee zet je alvast een aantal vaardigheden en eigenschappen vast en kun je bovendien een aantal ‘modifiers’ kiezen die je enerzijds een voordeel geven, maar ook heel eerlijk zijn over het nadeel dat je daarmee op de hals haalt. Vrees niet: je kunt de eigenschappen van jouw personage tijdens het spel ook uitbreiden naar alle andere categorieën door je XP in te zetten om nieuwe eigenschappen vrij te spelen en vervolgens een challenge te voltooien om ze ook echt te activeren. In mijn personage heb ik trouwens geen enkele modifier geactiveerd. Ik vond het te lastig om te bepalen of de voordelen opwogen tegen de voordelen, omdat je daarvoor de nodige spel-uren achter de kiezen moet hebben. Is het bijvoorbeeld fijn om een gestoorde fan achter je aan te hebben hobbelen of meer te neigen naar een bepaalde factie? Ben je meer actief op een planeet… of zit je meer in je ruimteschip? En zo vormt iedere speler zijn eigen avontuur, op zijn eigen tempo, naar zijn eigen wensen. Dit spel lijkt zich gewoon aan jou aan te passen! Voor je het weet ben je verstrikt in kleine missies die je niet echt verder helpen in het Grote Verhaal, maar die je wel toffe beloningen opleveren. En tja… wie kan daar nu ‘nee’ tegen zeggen?

Progressie

Daarbij moet ik wel zeggen dat die progressie tergend langzaam gaat. Zeker in het begin loop je rond als een onhandig, klungelend kind, dat de basisvaardigheden mist om zichzelf goed te kunnen redden. Dat voegt een extra moeilijkheidslaag toe aan het spel, maar het is wel bijzonder dat sommige functies niet beschikbaar zijn vanaf het begin. Daarom moet je kostbare progressiepunten inleveren om heel basic vaardigheden vrij te spelen, zoals de mogelijkheid om je jetpack te gebruiken of om te richten in je ruimteschip. Bereid je dus voor op een aantal uur ‘opwarmen’ in het spel. Na een uurtje of 12 tot 15 zul je pas echt goed op stoom komen. Geef het dus wat tijd.

Puzzelen

Hoe open en vrij het spel is, des te rechtlijnig zijn die missies. Er is lang niet altijd ruimte voor eigen interpretatie of inbreng, waardoor je soms direct naar je doel kunt lopen om de missie te voltooien. Bij een aantal missies kun je wel een keuze maken in de insteek, of je een weldoener bent, een inhalige zakelijke huurling of iemand die mensen tegen elkaar wil uitspelen en gunsten wil creëren bij invloedrijke mensen. Jij moet je daar een weg in vinden, als onderdeel van het geheime genootschap van ontdekkingsreizigers dat bekendstaat als Constellation. De hoofdmissie is namelijk om een aantal magische artefacten te vinden, die samen een voorwerp moeten vormen. Wat dat voorwerp gaat doen, weet eigenlijk niemand. Ondertussen moet jij (zij)missies uitvoeren, waarbij je soms creatief moet denken en even verder moet kijken dan je neus lang is. Soms moet je daarbij een ethische keuze maken en kun je de keuze maken om je bij één van de facties aan te sluiten voor meer buit en grotere opdrachten. De keuze is wederom bij jou. Heb je opdrachten die je meenemen over verschillende locaties en plaatsen? Dan zul je blij zijn met de functie Snelreizen, waarbij je sprongen maakt van de ene naar de andere locatie.

Lekker cruisen

Eenmaal op een planeet kun je ook makkelijker en sneller rondreizen om je omgeving te verkennen (en materialen te ‘minen’: de REV-8! Deze wagen moet je even kopen in de store voor 100 Ubisoft-awardpunten, maar zal het spel aanzienlijk prettiger en leuker voor je maken. Met deze wagen kom je niet alleen makkelijker op plaatsen die je normaliter heel wat uren wandelen zouden kosten, maar helpt je ook met een geschutskoepel, bepantsering, ruimte voor een passagier en boosters om sneller terrein te winnen of nieuwe locaties te bereiken. Om de REV-8 te lanceren, ga je naar een scheepstechnicus om een voertuigmodule te installeren. Nadat de REV-8 op het schip van jouw keuze is geïnstalleerd, wordt hij automatisch buiten het schip ingezet, waar je ook landt.


Ga direct naar Starfield op BOL.com.

Recensie over Starfield

Of je Starfield een toffe game vind of niet, ligt voor een deel aan jouw voorkeuren en manieren van gamen. Dit is echt een game waar je wel in moet zitten – maar ook weer niet zo dat je na een week niet gamen alles weer kwijt bent. Het kan een hele ontspannende, zen-achtige game zijn van ontdekken, graven en puzzels oplossen. Het is dus zowel voor de casual gamer als de hardcore avonturier, maar het is niet zo shooter-achtig als bijvoorbeeld Fallout. Het is daarnaast een trage game, dat de nodige uren vergt om goed op gang te komen. Ben je dus op zoek naar een game waar je binnen no-time als een baas rondrent, dan is Starfield niets voor jou. De toevoeging van de REV-8 is een geweldige feature. Het maakt het ontdekken van nieuwe planeten een stuk prettiger en sneller. Je kunt het spel naar wens aanpassen en tweken, waarbij je niet alleen je eigen personage kunt verbeteren, maar ook een scala aan ruimteschepen kunt kopen en upgraden. Het verhaal is goed uitgewerkt. De verschillende facties voelen geloofwaardig aan, de achtergrondverhalen lopen mooi in elkaar over en daarmee zet Bethesda een bijzonder universum neer voor jou om te ontdekken.

Score: 8


Info

Starfield
Uitgever: Bethesda
Getest op: XBOX Series X/S
Genre: Avontuur
Prijs: 50 euro.

Games koop je online bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.