Game review: Pillars of Eternity

Pillars of Eternity is een oudgediende uit 2015, die een come-back maakt op de Nintendo Switch. Het is een epische RPG, in de stijl van bijvoorbeeld Baldur’s Gate en Icewind Dale. Het spel vergt belangrijke strategische keuzes bij iedere stap die je zet, maar vooral bij de lastige gevechten. Het feit dat alle belangrijke karakters goed doordacht zijn en een hele geschiedenis hebben, doet het spel zeker goed. Het is echt een verhaal waar je je zelf in kunt verdwalen. Waar je even iemand anders kunt zijn, terwijl je ook echt het gevoel hebt dat je iemand anders speelt, en niet zo maar een leeg karakter.

Mysterieuze kracht

Aan het begin van Pillars Of Eternity kom je als naamloze held in een storm terecht. Je moet vluchten voor je leven en onderdak zoeken. Daar kom je in een bijzonder ritueel terecht, waarbij jij voorzien wordt van de macht van de Watcher. Vanaf dat moment kun jij in de ziel van andere kijken en hun eerdere levens bestuderen. Niet erg prettig, kan ik me zo voorstellen. Het is dan ook aan jou om op pad te gaan en een genezing vinden voor deze ‘gave’. Daarnaast is het jouw taak om de waarheid te achterhalen van Waidwen’s Legacy, een vloek waarbij kinderen in Dyrwood geboren worden zonder ziel.

Praten

Zoals de meeste RPG’s, gaat ook Pillars of Eternity om veel praten met toevallige passanten. Van hen krijg je de heetste nieuwtjes en de coolste opdrachten, leer je nieuwe info en … nou ja… soms is het gewoon leuk. De gesprekken zijn een beetje een noodzakelijk kwaad, maar eerlijk is eerlijk: ook hier is genoeg aandacht aan besteed. Het zijn informatieve en leuk geschreven dialogen! Bovendien moet je regelmatig keuzes maken tijdens deze gesprekken, die het verloop van het spel verder beïnvloeden. Het spel zit vol dilemma’s die zich zo maar tegen je kunnen keren. Luister dus naar beide kanten van het verhaal voor je je zwaard trekt en er op los gaat hakken. De gesprekken bepalen niet alleen de voortgang van het spel, maar hebben ook invloed op je reputatie. Als resultaat daarvan wordt je ook afgerekend op je behulpzaamheid – of het ontbreken daarvan.

Snelle actie

De gevechten in Pillars of Eternity zijn snel en fel. Je zult snel verzeild raken in een soort knoppenrammen om je vijanden te verslaan, hoewel het soms verstandig is je skills onder de knie te krijgen. Leer nieuwe vaardigheden en ontdek wat je teamgenoten kunnen doen, zodat je er optimaal gebruik van kunt maken. Zo kun je de zwakkeren beschermen en de krachten optimaal benutten – iets wat zo cool is bij dit soort spellen. Welke skills zet je in? En op welk moment? Gelukkig kun je bepaalde strategische keuzes maken tijdens een pauzemoment – die knop zal tijdens gevechten je grote vriend worden… maar je kunt alle elementen naar je hand zetten, en je zwakke genezer bijvoorbeeld voorzien van een goed harnas voor extra bescherming of zelfs een wapen om zichzelf te verdedigen!

Recensie over Pillars of Eternity

Tijdens onze uren op avontuur in de Pillars of Eternity, hebben we een aantal onvergetelijke ervaringen opgedaan. We hebben nieuwe mensen ontmoet, monsters verslagen en verlaten forten ondersteboven gehaald. De quests steken goed in elkaar en vullen het verhaal goed aan. Zelfs de bediening middels de consolefuncties werken al een trein, wat het spel bijzonder geschikt maakt voor de Switch!

Info

Pillars of Eternity, Obsidian
Nintendo Switch, RPG.