De gewone man als spion in Our Kind of Traitor

our-kind-of-traitor Er zijn een aantal thrillerschrijvers die je gewoon moet kennen. En die je ook gewoon kent, of je er nu een boek van hebt gelezen of niet. Denk aan David Baldacci, John Grisham en John le Carré. Schrijvers die een onmiskenbaar eigen stijl hebben en waarbij negen van de tien mensen van de eerste tot de laatste pagina aan een boek gekluisterd zijn. Van die laatste schrijver is het boek waar deze film op gebaseerd is: Our Kind Of Traitor.

Verraad en spionage

Het bijzondere aan Our Kind Of Traitor is dat er in deze spionnenfilm geen doorgewinterde James Bond-figuur aan het werk is, maar een normale man. Een academicus Perry is samen met zijn vriendin Gail op vakantie in Marrakech en wordt benaderd door een Russisch miljonair. Het is vrij snel duidelijk dat die miljonair zijn kapitaal niet verdiend heeft met het opschroeven van doppen op tubes tandpasta, maar dat er smerige zaakjes gemoeid zijn geweest. De charmante Rus Dima wil echter ontsnappen aan de groep waar hij jarenlang voor actief is geweest, en heeft daarbij hulp nodig. Via het jonge koppeltje wil hij informatie doorspelen aan MI6, de geheime dienst van Groot-Brittannië, om zo Brits staatsburger te worden.

Crimineel machtsspel

Vanaf dat moment begint het criminele spelletje van alle denkbare partijen. Iedereen wil namelijk het onderste uit de kan halen en is bereid tot het maximale te gaan. Al snel blijkt dat Dima de naïeve jongelingen gebruikt heeft voor zijn eigen veiligheid, en wordt er aan Perry en Gail getrokken vanuit de Russische maffia, MI6 én Dima zelf. Maar het enige dat het tweetal wil is een rustig plekje voor henzelf. Daarvoor moeten ze natuurlijk wel in leven blijven!

Sudderend

Ondanks al die partijen die betrekking hebben op deze kwestie blijft de film nog redelijk logisch en overzichtelijk in elkaar steken. Het gros van de film draait vooral om de kennismaking van Perry en Gail met de Russische onderwereld, en hoe ingewikkeld die wel niet in elkaar steekt. Spannende scènes zijn er wel wat, maar de echte suspense blijft jammer genoeg achterwege. Ondanks het prima acteerwerk overigens, de film steekt prima in elkaar. Het originele boek bevat waarschijnlijk een soort spanning dat zich niet zo eenvoudig laat verbeelden. Our Kind Of Traitor, Entertainment One
Tijdsduur: 108 minuten, Thriller. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray