Game review: Mass Effect: Andromeda, XBOX One

mass effect: andromedaNaarmate Aarde steeds minder leefbaar wordt, besluiten te technici om groepen mensen het universum in te sturen om nieuwe planeten te koloniseren. Onderzoekers hebben bepaald welke planeten in aanmerking zouden kunnen komen. Op het moment dat het verhaal van Mass Effect: Andromeda begint, arriveert één van die ruimteschepen bij een mogelijk bewoonbare planeet. Maar helaas: hoe goed het Andromeda Initiative de missie ook heeft gepland, er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren. Naarmate steeds meer mensen ontwaken uit hun cryo-capsule van de Ark, 634 na het verhaal van Mass Effect 2, komt het ruimteschip flink in de problemen. Ze botsen met een energieveld, waardoor het hele schip in gevaar komt.

Nieuwe planeet

Gelukkig zijn ze redelijk dicht bij een bewoonbare wereld. Een klein groepje onderzoekers reist af naar de planeet, maar ook zij komen in de problemen. Hun vliegtuig breekt in twee stukken, waardoor de manschappen over het oppervlak verspreid worden. Gelukkig bieden de ruimtepakken genoeg bescherming – de manschappen komen er relatief goed vanaf. Maar hoe veilig is de planeet, genaamd Habitat 7, eigenlijk? Hoe vriendelijk zijn de mensachtige inwoners, en hoe ver zijn hun technologische ontwikkelingen? Tijd om dat te gaan ontdekken!

Filmisch begin

Het verhaal begint echter redelijk traag, wanneer Ryder en zijn maatje Kesh, beginnen te praten om het verhaal neer te zetten. Die filmpjes duren best lang. Logisch, aangezien Mass Effect diepe indruk op de gamers heeft gemaakt met de goed doordachte verhalen en goede uitwerking ervan, maar erg spannend zijn ze niet. Het doel van Mass Effect: Andromeda is duidelijk: je moet de planeet onderzoeken en proberen deze beter bewoonbaar te maken, zodat de mensheid een nieuw begin krijgt. Het probleem van de huidige bewoners is een groot probleem; je zult je al schietend een weg naar de vrede moeten werken… en die gevechten zijn soms knap lastig. Vooral de dieren met de cloaking techniek zijn lastig te overwinnen. Gelukkig sta je er niet alleen voor: iedere missie ga je met een groepje mensen op pad.

RPG bebouwen

Het gave van Mass Effect: Andromeda is dat het zich op zo veel fronten ontwikkeld. Voor iedere missie krijg je voorwerpen en XP. Daarmee kun je je eigen personage ontwikkelen, maar ook de planeet een stukje bewoonbaarder maken, nieuwe technieken ontwikkelen die iedereen ten goede komen en nieuwe nederzettingen bouwen, zodat de positie van de mensen weer iets beter wordt. Het is dan ook niet zo maar een straight-forward shooter, maar er komt ook wat strategisch denkwerk aan te pas.

Dialoogkeuze

Tijdens de vele filmpjes die Mass Effect bevat mag je zo nu en dan een paar keuzes maken. Die keuzes hebben invloed op de ontwikkeling van Ryder. Wordt het een diplomaat, een heethoofd, een doordouwer of een leider? Echt verrassend zijn die keuzes echter niet, en het lijkt er ook niet op alsof die keuzes heel veel effect hebben op het verloop van het verhaal. Ik denk zelfs dat sommige keuzes gewoon hetzelfde filmpje tot gevolg zouden hebben.

Tijd investeren

Het grootste probleem van Mass Effect zit hem echter in de manier waarop het verhaal tot stand komt. En dat is: traag. Je moet echt een paar uur in het spel steken voor het echt op stoom komt, en man, dan ben je wel even verslaafd. Dan is het pas echt een gave game. Maar: dan moet je eerst door die trage eerste uren, vol verhalen, moeizame ontdekkingen en het verzamelen van spullen waar je geen idee van hebt waarom of waarvoor je ze bij elkaar sprokkelt. Doe het echter maar wel: ze zullen je zeker van pas komen.

Het ene stoplicht springt op rood, het andere op groen…

Op Andromeda is altijd wel iets te doen. Het spel zit echt vol gave missies, waarmee je echt alle kanten op kunt. Ben je een ontdekker, een knaller of een ontwikkelaar? Zoek de missies die bij jou passen en groei die kant op. Daarnaast kun je de hele wereld ontdekken met je eigen scanner, waar je voor beloond wordt. Daarmee krijg je namelijk onderzoekspunten, die je kunt inzetten voor de ontwikkeling van nieuwe wapens en uitrusting, of het oplossen van allerlei problemen onder de inwoners. Ieder van je acties tijdens het verkennen van planeten feedsgeeft je AVP (Andromeda levensvatbaarheid Points) die kunnen worden gebruikt om de Andromeda-initiatief te helpen, het ontwaken van cryo pods aan boord van de Nexus (Andromeda’s eigen versie van Mass Effect Citadel) te helpen versterken wetenschappelijke inspanningen, handel opties , of militaire zorgen.

Conclusie over Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: Andromeda komt hopeloos traag op gang, maar als het eenmaal op stoom is, blijkt het lastig te stoppen met gamen. Het is een redelijk rechtdoorzee shooter met vooral veel diepgang in de ontdekking en ontwikkeling van de planeet. Dat maakt het spel ook zo veelzijdig en gaaf om te spelen. De graphics zijn niet helemaal van deze tijd – vooral de gezichten zien er hopeloos 2012 uit, met een slechte lipsync en soms lichtgevende lippen. Dat kost echt minpunten! Door: Score: Mass Effect: Andromeda krijgt 4 van de 5 punten.

Game info

EA Games
PS4, strategie/fps. Prijs: 60 euro.