logo-liggend-wit-donkerblauw-kleinMenu

Review: Assassin’s Creed: Shadows

De wereld van Assassin’s Creed wordt alsmaar groter. Waar we een paar jaar geleden nog over daken klauterden in Italië, zijn ook Noorwegen en nu ook Japan aan de beurt om kennis te maken met de geschiedenis van onze familie aan huurmoordenaars. Assassin’s Creed Shadows duikt vol op de mogelijkheden van het feodale Japan, met twee helden om te ontdekken: een jonge vrouwelijke shinobi krijger en een stoere samuraiheld. Beide personages krijgen – zoals je inmiddels mag verwachten – een ruimte achtergrond mee, die ook een band legt met de hedendaagse nazaten en zelfs lijntjes heeft met de andere Assassin’s Creed games. Daarnaast biedt Assassin’s Creed: Shadows een paar nieuwe elementen die het spel nog leuker en beter maken. Laten we er snel vandoor gaan in deze review!

Moreel besef

In Shadows loop je rond door het oude Japan, zoals je dat misschien kent van de boeken, films of serie Shogun. Macht is alles: Japan gaat gebukt onder een bizar netwerk van machthebbers, bruut geweld en onderdanigheid. Krijgers dwalen door het land om zichzelf en hun meesters eer te bewijzen. Arme boeren worden uitgebuit en bandieten heersen over het platteland. Dat is waar jij mag rondlopen en je mag afvragen of sommige situaties het waard zijn om in te grijpen. Of je er goed aan doet om geweld met geweld op te vangen, wat de prijs is van een mensenleven. Vraagstukken die ook in Assassin’s Creed Valhalla naar boven kwamen en jouw personage hier soms hardop uitspreekt.

Naoe en Yasuke

Je speelt met twee personages: de jonge, wraakbeluste en ongeduldige shinobi-krijger Naoe, de laatste overlevende van de Iga-clan. Daarnaast speel je in de huid van de charismatische samoerai Yasuke, een onvermoeibare strijder die zoekt naar gerechtigheid en vrede. Ze zijn even elkaars tegenstander, maar wanneer ze gaan samenwerken combineren ze hun perspectief op de wereld om een uiteindelijk een middenweg te bewandelen. In de praktijk zijn ze elkaars tegenstander, aangezien Naoe een sluipende huurmoordenaar is en Yasuke juist een dommekracht die het liefst midden in het strijdgeweld staat.

Missies

Zoals je gewend bent, wordt je in Shadows door Japan geloodst middels grote verhaallijnen en heel wat sidequests die je kunt oppakken voor extra loot of xp. Door de verhaallijnen te volgen wordt je door negen gebieden geloodst die het spel groot is. En dat zijn flinke gebieden, vol rivieren, bergen en bossen. Daar kun je heerlijk doorheen sluipen of met je paard doorheen denderen. De kleine dorpjes bieden nieuwe mogelijkheden om ervaring op te doen en je skills aan te scherpen, met kleine tempels voor toffe beloningen en natuurlijk spannende aanvaringen wanneer je het verhaal verder vervolgt.

Missiebord

In Shadows beginnen de meeste missies op het objectievenbord, een uitgebreidere en ingewikkelder versie van de doelwittenkaart van Assassin’s Creed Mirage, die de organisatie verbetert door mensen op te sommen die hulp nodig hebben en doelen die uitgeschakeld moeten worden. Dit systeem sluit aan bij het onderzoeksthema van het spel, aangezien spelers verzamelde informatie gebruiken om verborgen leden van een geheim genootschap te ontdekken dat Japan bedreigt. Hoewel het het volgen van taken stroomlijnt in vergelijking met oude lijsten met opsommingstekens, vermindert het wel een deel van de magie van organische verkenning. Meer dan eens heb ik onbewust een vijand uitgeschakeld, alleen om te zien dat hun profiel op mijn bord werd doorgestreept, waardoor hun verborgen affiliaties werden onthuld. Desondanks is de afweging het waard. Het selecteren van een quest geeft aanwijzingen om doelen te vinden, waardoor spelers locaties moeten afleiden in plaats van eenvoudige waypoints te volgen. In tegenstelling tot eerdere spellen maakt Shadows het bestuderen van de kaart een cruciale vaardigheid, geholpen door verkenners uit de schuilplaats, die onbekende doelen kunnen markeren. Scouts zijn echter beperkt en het is een gok om ze te gebruiken, omdat ze geen verborgen gebieden onthullen en verspild kunnen worden aan vruchteloze zoektochten, waardoor ze een bron zijn om zorgvuldig te beheren, vooral vroeg in het spel.

Ontdek en verbeter je vaardigheden

De wereld van Shadows zit vol verborgen locaties, van kastelen waar je bijzondere uitrusting kunt stelen tot afgelegen dorpjes. Onderweg kom je regelmatig wereldactiviteiten tegen: kleine evenementen waarmee je kennispunten verdient, die weer nieuwe opties vrijspelen in je vaardigheidsboom. Niet alle activiteiten zijn even boeiend – het zoeken naar verloren perkamenten in tempels was bijvoorbeeld niet mijn favoriet – maar ze duren nooit te lang en de beloningen maken het de moeite waard. Uitdagingen zoals boogschieten te paard bieden daarnaast een leuke afwisseling van de actie.

Je schuilplaats en aanpassingsmogelijkheden

Tussen missies door kun je je terugtrekken in je schuilplaats, vergelijkbaar met Ravensthorpe uit Valhalla. Door grondstoffen te verzamelen, zoals mineralen en hout, bouw je hier nieuwe kamers die toegang geven tot extra middelen en vaardigheden. Zo kun je in de smidse je uitrusting verbeteren en in de dojo bondgenoten oproepen voor hulp. Hoewel je jouw thuisbasis niet per se hoeft te decoreren, zijn er genoeg cosmetische aanpassingen te vinden voor wie dat leuk vindt. Zelf hield ik me er nauwelijks mee bezig, maar verzamelde toch een overvloed aan decoraties door simpelweg missies te voltooien en vijanden te plunderen.

Naoe en Yasuke: twee speelstijlen

De wereld van 16e-eeuws Japan is adembenemend, met seizoensveranderingen en dynamisch weer dat de omgeving tot leven brengt. Binnen dit landschap speelt het verhaal zich af rond twee hoofdpersonages: Yasuke en Naoe, die jagen op de mysterieuze Shinbakufu-organisatie. Yasuke blinkt uit in brute gevechten, met een arsenaal aan zwaarden, bogen en zelfs vuurwapens. Hij is een tank die vijanden verplettert, maar zijn beperkte mobiliteit maakt hem minder geschikt voor stealth. Naoe daarentegen is een meester in sluipmoorden, met vaardigheden zoals Eagle Sense en de terugkerende dubbele assassinatie. De focus op schaduw en stealth in Shadows maakt haar de ideale sluipmoordenaar, terwijl Yasuke vooral uitblinkt in directe confrontaties.


Ga direct naar Assassin’s Creed: Shadows op BOL.com.

Recensie over Assassin’s Creed: Shadows

CooleSuggesties topper

Assassin’s Creed Shadows snijdt met een vlijmscherp mes door de bekende formule van de serie en vormt deze tot een strakkere, verfijnde ervaring. Gevechten zijn intenser en vereisen meer precisie in afweren en vaardigheidsgebruik, terwijl de open wereld van het Sengoku-tijdperk in Japan uitnodigt tot ontdekking zonder een overdaad aan icoontjes en checklists. De vernieuwde kaart moedigt spelers aan om echt op verkenning te gaan in plaats van simpelweg taken af te vinken. Voor ervaren spelers biedt het een frisse blik op de serie. De combinatie van dynamische gevechten, uitgewerkte personages en een prachtig historisch decor maakt dit een titel die je niet mag missen.

Naoe en Yasuke zijn boeiende hoofdpersonages met elk hun eigen speelstijl. Naoe’s behendigheid en stealth maken haar de ultieme sluipmoordenaar, terwijl Yasuke met brute kracht en een arsenaal aan wapens vijanden overweldigt. Hoewel hun verhaal soms voorspelbare paden volgt, vullen hun vaardigheden elkaar goed aan. Toch merk je dat stealth en verkenning vaker de beste aanpak zijn dan Yasuke’s onstuitbare kracht.

Score: 9


Info

Assassin’s Creed: Shadows
Uitgever: Ubisoft
Getest op: XBOX Series X/S
Genre: rpg
Prijs: 70 euro.

Games koop je online bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.