Een remake van een klassieker: Ash vs Evil Dead seizoen 1

ash vs evil deadKen je de film Army of Darkness al? Of beter gezegd: ken je de Evil Dead-films nóg? Want deze drie horrorfilms zijn echte cult-klassiekers in het horror-genre, waarbij droge humor op een bijna briljante manier wordt gemixt met een ongelofelijke horrorfilm. Veel bloed, bijlen, absurde schepsels uit de onderwereld, alles erop en eraan. Met als mega-held de klassieke stoere held Ash, met een strak gekamd kapsel, een ferme kaaklijn, stoere uitspraken en een heel klein hartje. Een bangerik, zou je kunnen zeggen, maar wel eentje die op een gegeven moment de held uithangt en met zijn kettingzaag-hand in de aanslag de strijd aangaat met Het Kwaad. Ash vs Evil Dead is een horrorserie die inspeelt op die filmreeks.

Het kwaad volgens het boekje

Dat ‘Kwaad’ wordt ontwaakt door het lezen uit een eeuwenoud boek, het Necronomicon, een boek dat geschreven is met mensenbloed en verpakt is in mensenhuid. Ja, dat klinkt inderdaad al behoorlijk luguber. Toch is de film niet zo eng als een horrorfilm kan zijn. Het is meer een filmreeks uit het genre ‘hack and slash’, met veel bloedvergieten en afgehakte ledematen. De serie Ash vs Evil Dead speelt zich dertig jaar na de eerste film af, met dezelfde anti-held Ash in de hoofdrol. En eenzelfde geweldige humor in de basis. Lekker platvloers, maar vooral super droog. Een mix tussen Amerikaanse platvloersheid en de Britse droge humor. Heerlijk! Ash is ook nog steeds dezelfde man, die het behoorlijk hoog in zijn bol heeft. Hij woont in een enorme caravan, werkt in een bouwmaterialenwinkel, maar laat zich niet tegenhouden om iedere vrouw te versieren die hij tegenkomt. Ach, voor zijn leeftijd ziet hij er ook nog prima uit.

Hoge verwachtingen

Als hij een keer behoorlijk high is van de drugs wil hij indruk maken op een meisje. Waar zij citeert uit een Franse dichtbundel, maakt hij indruk met de Necronomicon. Dat had hij beter niet kunnen doen, want daardoor wordt het Kwaad wéér ontwaakt. En gaat het op zoek naar Ash, om een einde te maken aan zijn heldenmoed. Die overigens best ver te zoeken is. Gelukkig kan hij rekenen op hulp van een paar vrienden, die vreemd genoeg niet raar opkijken bij het zien van de zombie-achtige figuren die de wereld teisteren.

Brute humor

Ash vs Evil Dead is een briljante serie, zeker als je houdt van veel bloedvergieten en wat grof geweld. Met kettingzagen, bijlen, grote geweren en rondvliegend bloed en ledematen is deze serie echt een genot om te kijken voor echte horror-fans. De film zit daarnaast zo vol van absurditeiten en onmogelijke situaties, dat het weer helemaal hot is. Te absurd en totaal onrealistisch, maar dat scheelt je wel weer heel wat slapeloze nachten, toch?

Conclusie over Ash vs Evil Dead

Een geweldige horror-serie, die zich dertig jaar na de Army of Darkness afspeelt. Onze antiheld met zijn houten hand en kettingzaag gaat de ondoden te lijf met veel absurde en onmogelijke acties, veel bloedspatten en rondvliegende ledematen. Bizar? Absoluut. Cool? Zekers. Zeker als je van wat ‘gore’ houdt! Door: Score: Ash vs Evil Dead krijgt 4,3 van de 5 punten.