Boek recensie: Remi, Frank van Kolfschooten

De Tweede Wereldoorlog is inmiddels 65 jaar geleden beëindigd. Toch hebben ook nu nog mensen diepe wonden aan deze oorlog overgehouden – is het niet lichamelijk, dan wel geestelijk. Frank van Kolfschooten laat een wonderlijke geschiedenis zien van twee broers, die elkaar tijdens de oorlog uit het oog zijn verloren. Eddy en zijn 12 jaar jongere broer ‘Remi’ raken elkaar kwijt. Pas in 2002 ontmoeten ze elkaar weer en ontdekken ze hoe hun levens een compleet andere wending hebben gekregen.

Onderzoeksjournalistiek

Het knappe van schrijver Frank van Kolfschooten is dat hij diep in de archieven is gedoken om alle informatie over de familie Gezang op te snorren. Aan de hand van deze documentatie, die uit verschillende bronnen afkomstig is, heeft hij het hele levensverhaal aan elkaar weten te plakken. Daar doorheen geweven steken een aantal aannames en invullingen. Logisch, het verhaal moet ook wel een verhaal worden! Dat is ook allemaal goed gelukt. In het begin van het boek volg je vooral de biografie van Eddy en zijn familie (deze beschrijving begint bij zijn grootvader, stapt vrij snel over naar zijn vader en omschrijft dan met name de familiebanden van Eddy en zijn familie). Pas veel later in het boek komt Remi naar voren. In zijn tijdelijke heenkomen wordt hij gespot door de Duitse bezetters, waarbij zijn schattige uiterlijk zijn leven heeft gered. Hij wordt het lievelingetje van de SS-ers en krijgt daarmee een bijzondere positie.

Feiten

Jammer genoeg blijft het boek best veel steunen op feitjes en het noemen van data, plaatsnamen en namen. Aan de ene kant is dat heel logisch; het is een historisch document, waarbij nu de mogelijkheid wordt om deze feiten makkelijker te controleren. Aan de andere kant is het ook een spannend en indrukwekkend verhaal an sich, die vaart en bevlogenheid gaat juist door de benoeming van de feiten weer flink omlaag. Het leest simpelweg niet echt vlot, en dat is jammer. Het is een historisch document, omgevormd tot een onderhoudende speurtocht.

Ga direct naar Remi op BOL.com.

Recensie over Remi

Het bijzondere verhaal van een Joods jongetje dat door de Duitse SS-ers wordt opgevangen en ‘geadopteerd’. Het moet niet veel gekker worden! Dat wordt het wel, wanneer zijn grote broer in 2002 op zoek gaat naar zijn verloren gewaande broertje. Bij toeval en heel wat speurwerk komt de ware geschiedenis van Koentje Gezang, de eigenlijke naam van Remi, boven water!

Remi,
Uitgever: Uitgeverij de Kring, 256 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789462971608. Prijs: 21.50 euro.